Numret är fyllt med åtta artiklar av so-lärare, historiker och arkivarier som berör temat på olika sätt. Sprid gärna tidskriften till lärare du känner!
Tidskriftens webbplats
Du kan antingen läsa tidskriften online eller ladda ner den som PDF-fil. Du hittar nedladdningen under ”Share” där du klickar på ”Download”.
Enskilda artiklar
Ladda ner enskilda artiklar som pdf:
- Ledare (212 Kb)
-
Hur kan vi förstå människor i det förflutna (2846 Kb)
? - att tolka spåren efter de som levde förr.
Patrik Johansson, lektor och historielärare -
Är Stockholms historia våra elevers historia (1456 Kb)
? - kan historieundervisningen öka elevernas känsla av tillhörighet till sin globala närmiljö?
Annika Rosenius, so-lärare på högstadiet -
Migrationer är historiens dynamik (272 Kb)
- vilken betydelse har migrationens historia för dagens historieämne och för vår egen tid?
Mattias Tydén, professor i historia -
Vi i Enskede (1370 Kb)
? - undervisning om hur synen på vi och dem förändrats genom tiderna i ett lokalsamhälle.
Ingrid Essmar och Martin Nyblom, so-lärare på högstadiet -
Hoppet om ett bättre liv (410 Kb)
- ett undervisningsmoment om migration.
Emma Sandberg Andrasko och Magnus Minnbergh, historielärare på gymnasiet -
Utomeuropeiska soldater (2582 Kb)
på Västfronten - elever utmanar föreställningar om Europa och ”de andra”.
Maria Johansson, historiedidaktiker och lärare -
Individ eller struktur (705 Kb)
? - att lära elever resonera om historia.
Anna-Lena Lilliestam, universitetslektor -
Första världskriget som historisk vattendelare (1182 Kb)
- arkiv som skolresurs.
Maria Gussarsson, historiker och arkivarie
Lyssna på redaktörer och författare
Lyssna gärna på en pod med en av artikelförfattarna - Annika Rosenius.
Det går också att lyssna på två av redaktörerna, Patrik och Maria, som pratar om tidskriften.
Till nästa nummer (nummer 3) välkomnar vi artiklar som på något sätt behandlar elevers handlingsberedskap och visar hur SO-undervisning om strukturer och handlingsutrymme kan stärka denna. Har du en idé och tycker att det skulle vara spännande att skriva något så hör av dig till oss så hjälper vi dig att komma igång. Ladda gärna ner tidskriftens riktlinjer för skribenter.
Kontakta gärna redaktionen på so-didaktik@globala.se.