Kl. 13.00-14.30, Hörsal D9, Södra huset

Journalisterna Johanna Frändén, Johanna Garå och Jennifer Wegerup, kommer till Humanistdagen för att berätta om sitt arbete och vad goda språkkunskaper betytt i deras yrkesroll.

Johanna Frändén, Johanna Garå & Jennifer Wegerup

Ett samtal som kommer att handla om journalistik, sport och hur språkkunskaper kan ge större möjligheter i arbetslivet. Möjlighet kommer att finnas till diskussion med panelmedlemmarna.

Moderator är Hans Färnlöf, docent i franska, med mycket starkt fotbollsintresse.
Johanna Frändén är sportjournalist på Aftonbladet, rapporterar från Paris, främst om fransk fotboll. Jennifer Wegerup är sportjournalist med hjärtat i Italien, men skriver mycket om europeisk fotboll. Johanna Garå har tidigare arbetat som sportjournalist för SvD och är känd från TV4:s fotbollskanalen.

Kl. 14.30-15.15, Södra Huset, Sal F307

Studenter som läser klassiska språk får ofta frågan ”Vad blir du på det då?”. Vanligen är antik grekiska och latin breddningsämnen för exempelvis historiker, litteraturvetare, eller filosofer, men de så kallade döda språken kan också i kraft av sig själva leda till spännande yrken.

Sara Risberg

Sara Risberg, docent i latin, kommer till Humanistdagen för att berätta om sitt arbete som redaktör för Svenskt Diplomatarium på Riksarkivet. I ett samtal med Erika Kihlman berättar Sara om vägen från studier i klassiska språk till sitt arbete med medeltida brev, gotiska handstilar och moderna databaser.

Deltagare: Sara Risberg och Erika Kihlman