Program

Kl. 13-14 Parallella seminarier i skilda lokaler där alumnerna beskriver sina vägar från studier till yrke. Åhörarna får gärna ställa frågor.

Idéhistoria och teatervetenskap i rum 159 Johan Fredrikzon, doktorand i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik.

Konstvetenskap i rum 409
Cecilia Berggren, specialist på Bukowskis, Sara Källström, curator program och pedagogik på Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art, och Henrik Nerlund, arkitekturhistoriker och sekreterare/kanslichef på Skönhetsrådet.

Litteraturvetenskap i Auditoriet
Sara Arvidsson, redaktör på Albert Bonniers Förlag, och Emi-Simone Zawall, översättare, litteraturkritiker och adjunkt på förlagsutbildningen vid Stockholms universitet.

Musikvetenskap i musikvetenskapens bibliotek
Johanna Paulsson, frilansande kulturjournalist och musikkritiker i bland annat Dagens Nyheter, och Fredrik Schlott, handläggare på enheten för kultur- och föreningsstöd, Stockholms läns landstings kulturförvaltning.

kl. 14.15-15.15 (cirka) i Auditoriet. Ämnesgemensam paneldiskussion. En moderator leder samtalet och åhörarna är välkomna att ställa frågor.

Idéhistoria
Johan Fredrikzon, doktorand i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik.

Konstvetenskap
Henrik Nerlund, arkitekturhistoriker och sekreterare/kanslichef på Skönhetsrådet.

Litteraturvetenskap
Signe Westin, verksamhetsstrateg och ställföreträdande myndighetschef på Statens kulturråd.

Musikvetenskap
Tony Lundman, redaktör och pressansvarig på Stockholms Konserthus. 

Kl. 15.15-16 (cirka) i Auditoriet. Fika och fortsatta samtal med alumnerna.

Foto: Privat
Foto: Privat

 

Johan Fredrikzon, doktorand i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hans avhandling handlar om den tidiga digitaliseringens historia som en period då vi inte minst lärde oss att förstöra information på nya sätt. Johan har läst humaniora, samhällsvetenskap och datavetenskap i Lund samt idéhistoria i Stockholm. Han ska prata om varför man kommer tillbaka till universitetet efter femton år i näringslivet och om hur man lyckas med att sänka sin lön varje gång man byter jobb.

Foto: Bukowskis
Foto: Bukowskis

 

Cecilia Berggren, specialist på Bukowskis. Har en masterexamen i litteratur- och konstvetenskap. "I dag arbetar jag på Bukowski Auktioner som specialist på konstavdelningen. Innan mitt arbete här har jag arbetat inom olika delar av konstvärlden: dels på galleri, inom konsthandel och även som frilansande guide. Under mina år på SU studerade jag litteraturvetenskap samt konstvetenskap med breddningsämnen inom projektledning, modevetenskap samt en termin i Rom på Svenska Institutet för klassiska studier. Jag kommer fokusera på att tala om att försöka hitta sin väg i en bransch som är flyktig, stor och för vissa väldigt svår att få grepp om". 

Foto: Christian Saltas
Foto: Christian Saltas

 

Sara Källström, Curator program och pedagogik på Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art i Stockholm. I dag arbetar jag som intendent för program & pedagogik på konstmuseet Magasin III. Innan mitt arbete på Magasin III jobbade jag med olika projekt inom konst, samt som guide och värd på några olika museer. På SU studerade jag grundkurs och avslutande termin på Kulturvetarlinjen, samt masterutbildningen Curating Art. Där emellan läste jag konstvetenskap, samt breddningsämnen litteraturvetenskap och statskunskap vid Uppsala universitet. På Humanistdagen kommer jag att prata om vikten av att skaffa sig yrkeslivserfarenhet och kontakter med yrkeslivet parallellt med sina akademiska studier.

Foto: Privat
Foto: Privat

 

Henrik Nerlund, arkitekturhistoriker och sekreterare/kanslichef på Skönhetsrådet. "I dag arbetar jag som sekreterare och kanslichef för Skönhetsrådet. Rådet är Stockholms stads expertorgan i frågor som berör stadsbild, stadsliv och kulturmiljö. Jag är arkitekturhistoriker, inriktad på efterkrigstidens planering och förändringsprocesser inom den bebyggda miljön. Inom detta område har jag också skrivit ett par böcker. Jag har en fil mag i kulturarvsstudier från Stockholms universitet. På Humanistdagen kommer jag att prata om hur jag tänkte när jag valde ämne för mina uppsatser och hur jag har kunnat använda dem i yrkeslivet efter examen".  

Foto: Caroline Andersson
Foto: Caroline Andersson

 

Sara Arvidsson, redaktör på Albert Bonniers Förlag, där hon redigerar allt från prosalyrik till spänningsromaner till reportageböcker. Hon har en fil mag i litteraturvetenskap från Stockholms universitet och har även läst kursen i Förlagskunskap, och gjorde sin praktik på förlaget vilket ledde till anställning. Dessförinnan har hon bland annat frilansat som korrekturläsare och språkgranskare för tidskrifter, reklambyråer och organisationer. ”Som redaktör sysslar jag egentligen med samma sak som när jag studerade litteraturvetenskap, fast i omvänd ordning: med andra ord hur litteratur fungerar, hur språk blir till berättande, hur litteraturens inverkan på läsaren rent konkret uppstår – bara innan boken är tryckt istället för i efterhand.”

Foto: Privat
Foto: Privat

 

Signe Westin,verksamhetsstrateg och ställföreträdande myndighetschef på Statens kulturråd. Myndigheten har i uppdrag att verka för konstnärligt och kulturpolitiskt värdefull utveckling och fördelar årligen cirka två miljarder kronor i bidrag till verksamheter inom konst- och kulturområdet. Signe har läst svenska, teater- och litteraturvetenskap, samt förlagskunskap. "Litteraturvetenskapen lärde mig att tänka". 

Foto: Privat
Foto: Privat

 

Emi-Simone Zawall, översättare, litteraturkritiker och adjunkt på förlagsutbildningen vid Stockholms universitet. Hon är också jurist, översättare och kulturjournalist. Hon har i flera år arbetat i förlagsbranschen, både som anställd och på frilansbasis, och drivit mikroförlaget Drucksache som bland annat givit ut Pär Thörns "Röda rummet (alfabetisk)", Lotta Lotass "Fjärrskrift" och Martin Heideggers "På väg mot språket". I dag arbetar hon som adjunkt i förlagskunskap på Stockholms universitet, är ledamot i styrelserna för Förlagsklubben och Marcel Proust-sällskapet i Sverige och medarrangör i samtalsforumet Fyren på Sveriges Författarförbund. Därutöver skriver hon essäistik och kritik i bland annat SvD, Respons och Glänta och översätter prosa och poesi från polska till svenska; i höst och vinter kommer hennes översättning av en samlingsvolym med Bruno Schulz brev, essäer och noveller och en novellsamling av Zofia Nalkowska. Från och med i år är hon dessutom medlem av fackboksklassens jury till Augustpriset 2016.

Foto: Fredrik Nygren
Foto: Fredrik Nygren

 

Tony Lundman, redaktör och pressansvarig på Stockholms Konserthus. Han är även författare till en bok om tonsättaren Anders Eliasson och har tidigare varit verksam som musikkritiker och musikredaktör på Svenska Dagbladet. Han har studerat musikvetenskap, idéhistoria och filosofisk estetik, vilket ledde till en fil mag. Utöver det studerade han filmvetenskap och italienska ”för nöjes skull”. ”Jag gjorde egentligen alla ämnesval baserat på lust och intressen, inte utifrån någon jobbstrategi. Samtidigt: ett till synes löst hopkok av ämnen visade sig vara ganska exakt det som jag sedan kunde bygga mitt yrkesliv på.”

Foto: Privat
Foto: Privat

 

Johanna Paulsson, frilansande kulturjournalist och musikkritiker i bland annat Dagens Nyheter. Hennes bevakningsområde spänner från klassisk musik till Melodifestivalen, en bredd som hon menar hade varit omöjlig utan studier i musikvetenskap. Utöver en kandidatexamen i musik- och litteraturvetenskap vid Stockholms universitet har hon en påbyggnadsutbildning i journalistik från Uppsala universitet. Hon brukar även gästföreläsa om musikkritik varje termin på institutionen. "Att återvända till institutionen är alltid en ynnest och påminnelse om hur studier och yrkesliv hänger ihop. Utan min akademiska bakgrund hade jag aldrig fått chansen att jobba med det som också är min hobby – musik".

Foto: Jerker Larsson
Foto: Jerker Larsson

 

Fredrik Schlott, handläggare på enheten för kultur- och föreningsstöd, Stockholms läns landstings kulturförvaltning. Dessförinnan var han projektanställd som utredare på Musikplattformen (Musikverket) och bloggade för Scenkonstmuseet. På Stockholms universitet studerade han Kulturvetarlinjen med musikvetenskap som huvudämne och socialantropologi som breddningsämne. Genom att rikta sin kandidatuppsats mot en potentiell framtida arbetsplats fick han kontakter som ledde vidare till jobb. "På Humanistdagen tänkte jag främst berätta om hur jag genom att rikta min uppsats mot Musikverket och Musikplattformen ledde till att jag fick en projektanställning där samt ett uppdrag från Scenkonstmuseet".