Studieinformation

  1. Du är här:
  2. Start
  3. Institutionen för kultur och estetik
  4. Utbildning
  5. Studieinformation
  6. Vanliga frågor och svar inför terminsstart

Vanliga frågor och svar inför terminsstart

Undrar du om något över studier vid Institutionen för kultur och estetik? Här har vi samlat vanliga frågor och svar inför att börja studera hos oss.

Blir undervisningen på campus eller online i höst?

Med anledning av covid-19 har institutionen beslutat att fortsätta med webbaserad undervisning under första halvan av höstterminen 2020 (31/8 - 2/11). 
I undantagsfall kan campusundervisning förekomma.

Läs mer här

Hur anmäler jag mig till era kurser och program? 

Till de allra flesta av våra utbildningar anmäler du dig via antagning.se. Där hittar du all information om hur du skapar ett konto där och anmäler dig till kurser.

Jag missade att anmäla mig under ordinarie ansökningsperiod – kan jag fortfarande anmäla mig till en kurs? 

Till våra kurser och program går det i en del fall bra att göra en sen anmälan. Då anmäler du dig som vanligt via antagning.se. Inför höstterminen 2020 öppnar sen anmälan den 15 juli. Mer information om sen anmälan finner du på antagning.se.

Om det är många som har sökt till utbildningen hamnar du automatiskt på en reservplats när du gör en sen anmälan. Hur dina chanser att komma med ser ut kan vi vanligvis inte svara på förrän alla som blivit antagna till en kurs har registrerat sig. Alla som hamnat på reservplats erbjuds efter det, i tur och ordning, en plats på kursen i det fall lediga platser uppstår. Vi kallar reserver via e-post, så står du som reserv är det viktigt att du har regelbunden koll på din inkorg.

Jag har inte anmält mig till en kurs – kan jag ändå få en reservplats om det finns lediga platser vid kursstart? 

Nej – för att kunna erbjudas en plats på en kurs måste du ha lämnat en ansökan till kursen via antagning.se.

Vad händer när jag har fått mitt antagningsbesked? 

9 juli får du ditt första antagningsbesked. Om du blivit antagen och vill studera på utbildningen måste du tacka ja före sista svarsdag som anges på antagningsbeskedet. Glömmer du att tacka ja förlorar du din plats på kursen.

30 juli kommer andra antagningsbeskedet från antagningen. Alla som erbjudits en plats på en kurs får efter det ett e-postmeddelande från oss på institutionen, med information om registrering och kursstart. För att behålla din plats på kursen måste du registrera dig under den period som gäller för din kurs.

Läs mer om registreringsperioder och webbregistrering här

Hur webbregistrerar jag mig? 

För att kunna webbregistrera dig måste du först aktivera ditt universitetskonto. Kontot skapar du själv på su.se/aktivera.

Observera att du måste webbregistrera dig under den registreringsperiod som är aktuell för din kurs – annars förlorar du din plats på kursen. 

Läs mer om registreringsperioder och webbregistrering här

Jag är reservplacerad på en kurs – vad händer nu? 

Om du står på reservplats till en kurs kommer du att erbjudas plats i det fall lediga platser uppstår. Reservantagningen påbörjas normalt efter sista webbregistreringsdag för antagna studenter. Om antagna studenter tackar nej till sin plats eller avbryter sina studier så antas den reserv som står näst på tur. Om du blir sent antagen till en kurs kommer du att se detta på antagning.se och institutionen kommer även att kontakta dig per mejl med mer information om hur du går tillväga för att registrera dig på kursen du antagits till.

Sent antagna studenter har dock en begränsad registreringsperiod. Det är därför viktigt att du har koll på din e-post av händelse att du erbjuds en plats, så att du inte missar att ta din plats i anspråk genom att registrera dig på kursen. 

Missar du att registrera dig under den period som anges i e-postmeddelandet, kommer din plats att erbjudas nästa reserv som står på tur.

Jag är villkorligt antagen, vad innebär det? 

Om det i ditt antagningsbesked står "VI" betyder det att du är villkorligt antagen. Det innebär oftast att du saknar behörighetsgivande poäng och att du blir antagen först när vi har fått resultaten från ditt lärosäte. Om du blivit antagen med villkor kan du inte webbregistrera dig. Om du är villkorligt antagen ska du kontakta institutionen via vår studentexpedition: expedition.ike@su.se

Vad är ett universitetskonto och hur aktiverar jag det? 

Alla som blivit antagna till en utbildning vid Stockholms universitet får ett universitetskonto. Det ger tillgång till universitetets alla webbtjänster, bland annat webbregistrering, webbmejl, tentamensanmälan, universitetsbiblioteket och lärplattformen Athena. För att kunna använda ditt universitetskonto behöver du först aktivera det. Information om universitetskontot och hur du aktiverar det hittar du på universitetets informationssidor om IT för studenter

Hur kommer jag in på Athena? 

När du har registrerat dig på en kurs får du tillgång till kursens sajt på den digitala lärplattformen Athena. För att kunna logga in där måste du ha aktiverat ditt universitetskonto (se frågan ovan). Det är viktigt att du redan från kursstart har tillgång till sidan, då mycket information om kursen kommer att finnas där under studiernas gång. Det gäller läsanvisningar, seminarieinstruktioner, hemuppgifter och annan viktig information.

Du kommer åt Athena via athena.itslearning.com.

Hur gör jag om jag har en funktionsnedsättning? 

Vid Stockholms universitet är det viktigt att alla studenter ska ha samma möjligheter, oavsett förutsättningar. Om du har en funktionsnedsättning och är i behov av extra stöd så ska du kontakta Särskilt pedagogiskt stöd. Kontakta även studievägledaren i god tid före kursstart om du behöver extra stöd vid undervisning eller tentamen

Jag behöver omregistrera mig till en kurs – hur gör jag det? 

Har du tidigare läst en kurs hos oss men inte slutfört den är du välkommen att kontakta våra studievägledare för att diskutera dina möjligheter att slutföra kursen. Om du ska omregistrera dig och ta del i undervisningen, kontakta då vår studentexpedition på expedition.ike@su.se.

När börjar min kurs? 

Alla kursscheman ligger på respektive kurssida under "Utbildning" Alla program och kurser, senast en månad före kursstart. Du kan även söka fram ditt schema via vår schemamotor TimeEdit: schema.su.se.

Jag har blivit struken från min kurs på antagning.se. Vad gör jag nu? 

Om du har blivit struken, så har du inte kvar din plats. Om det har blivit något tekniskt fel, hör efter med Antagningen på Stockholms universitet, studentavdelningen@su.se.

Var hittar jag kurslitteraturen? 

Litteraturlistor läggs upp på respektive kurssida under "Utbildning" Alla program och kurser. Om litteraturlistan mot förmodan inte finns där kan du kontakta din lärare för kursen.

Athena/Min inloggning/Mitt universitetskonto/Webbregistreringen fungerar inte. Vad gör jag? 

Behöver du hjälp med teknisk support kontaktar du Stockholms universitets IT-avdelning.

Jag vill tacka nej till min plats – hur gör jag? 

Om du är antagen till en kurs men ännu inte har registrerat dig, behöver du inte göra någonting ifall du väljer att inte läsa kursen. Du blir nämligen inte inskriven på kursen förrän du själv registrerat dig. Vi rekommenderar dock att du lämnar återbud på antagning.se, så en annan student kan få din plats. 

Om du har registrerat dig och vill göra ett avbrott, så behöver du själv lägga in ett avbrott i Ladok. Du kan också kontakta studentexpeditionen.

Bokmärk och dela Tipsa