Samhällskunskapsdidaktiken är nära kopplad till skolans samhällskunskapsundervisning där ämnet är obligatoriskt i såväl grundskola som gymnasium. På institutionen är det främst inom ramen för lärarutbildningen som kurser ges i samhällskunskapsdidaktik, både inom den utbildningsvetenskapliga kärnan och i samarbete med Statsvetenskapliga institutionen. En samhällskunskapsdidaktisk kompetens innefattar urvalsfrågor, sekvensering och kommunikation, men lika viktigt är förmågan till kritisk reflektion där ämnet såväl som ämnesdidaktiken bidrar med viktiga redskap för att utveckla undervisningen. De teoretiska grundvalar som ofta konstrueras i forskningen omsätts i undervisningen till hanterbara praktiska redskap som blir viktiga byggstenar i lärarens planering och genomförande. Det handlar bland annat om att använda det samhällsvetenskapliga kunnandet i form av tankeredskap för att skapa övningar i undervisningen eller att erbjuda deliberativa samtal kring kontroversiella och komplexa frågor. Delar av lärarutbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där studenten tillsammans med en lärare på skolan prövar och utvecklar sitt kunnande som lärare under längre perioder. Under VFU:n görs lektionsbesök, vilket skapar underlag för reflektion som behandlas i formativa samtal efter lektionen. Under detta trepartssamtal skapas tillfälle för studenten att tillsammans med handledare på skolan och lärarutbildare diskutera relevanta och intressanta samhällskunskapsdidaktiska frågor och utveckla samhällskunskapsdidaktisk kompetens. Utöver VFU-perioderna är våra lärarutbildningsprogram campusbaserade och bygger på studenternas aktiva deltagande under föreläsningar, studiebesök och seminarier.

Självständiga arbeten i samhällskunskapsdidaktik
Vid HSD kan studenten skriva självständigt arbete i samhällskunskapsdidaktik på såväl grund- som avancerad nivå. Genom uppsatserna bidrar studenterna till det samhällskunskapsdidaktiska fältet och får en möjlighet att fördjupa sin förståelse. Vi ser gärna att uppsatsens tema anknyter till de praktiska erfarenheter som studenterna får under sin VFU. Inom ämneslärarprogrammet samverkar HSD med Statsvetenskapliga institutionen när det gäller handledning av studenter i kursen Samhällskunskap IV.

Nationella och internationella samarbeten
Samhällskunskapsdidaktikerna vid HSD har ett omfattande nätverk av kolleger i Sverige, Norden och övriga världen. Forskarna deltar bland annat i de nordiska samhällskunskapsdidaktiska konferenser (NOKSA) som ges vartannat år och i olika konferenser såsom AERA, NoFa, ECPR och EARLI. De senaste åren har institutionens samhällskunskapsdidaktiker samverkat med University of Amsterdam, NTNU i Trondheim och Indiana University.