Den samhällskunskapsdidaktiska forskningen på HSD bedrivs inom flera frågor. Nedan beskrivs några av de forskningsområden som finns representerade.

Johan Sandahl undersöker i sitt projekt hur ideologiska och normativa föreställningar påverkar elevernas analyser i samhällskunskap och är särskilt intresserad av ämnets medborgarbildande sida i relation till kunskapsinnehållet. Läs mer om Johans forskning här! 

Pernilla Anderssons forskningsintresse handlar om integrering av hållbarhetsfrågor i samhällskunskapsämnets ekonomiundervisning med fokus på det som kan beskrivas som ”den dolda läroplanen”. Exempelvis de metaforer som kommer till uttryck i samhällsekonomiundervisning och hur dessa metaforer påverkar de lösningar på hållbarhetsproblem som därmed framstår som rimliga? Läs mer om Pernillas forskning här!

Cecilia Lundholm undersöker begreppsbildning inom ekonomi. Hon har ett särskilt intresse för studenters förståelse i relation till värden och emotioner. Läs mer om Cecilias forskning här! 

Maria Olson undersöker hur samhällskunskapsämnets innehåll, syfte och funktion tar form inom ramen för såväl kurs- och ämnesplaner som i aktuell ämnesundervisning. Av speciellt intresse är frågan om ämnets demokrati- och medborgardanande roll i den innevarande samhällssituationen, liksom i relation till rådande kunskapssyn(er) i ämnet. Läs mer om Marias forskning här!

Karin Gunnarssons forskningsområde är undervisning i samhällskunskap som berör sociologiska och genusvetenskapliga frågor om jämlikhet, normer och makt, med särskilt fokus på hur detta kan förstås med posthumanistiska teorier. Läs mer om Karin Gunnarssons forskning här!

Malin Tväråna undersöker i samarbete med yrkesverksamma lärare hur man i samhällskunskapsundervisning kan behandla ideologiska och principiella grunder för frågor om rättsskipning och rättvis fördelning av resurser, för att främja utvecklandet av kritiskt granskande reflektion hos elever i grund- och gymnasieskolan. Läs mer om Malins forskning här!

Mattias Björklund undersöker i sitt doktorandprojekt hur samhällskunskapslärare resonerar kring privatekonomiundervisning och hur privatekonomiundervisning skulle kunna utvecklas som medborgarbildning inom ramen för samhällskunskapsämnet. Läs mer om Mattias forskning här!

Ann-Sofie Jägerskogs forskningsområde är lärande genom visuella representationer i samhällskunskapsämnets ekonomiundervisning, med särskild inriktning mot vilket ämneskunnande som görs möjligt genom visuella representationer av ett visst ämnesinnehåll. Läs mer om Ann-Sofies forskning här!

Malin Tväråna, Ann-Sofie Jägerskog, Mattias Björklund och Max Strandberg är också knutna till Stockholm Teaching and Learning Study (STLS) där de i ett projekt studerar innebörden av och förutsättningar för utvecklandet av förmågan att analysera olika ämnesinnehåll i samhällskunskap undersöks genom undervisningsutvecklande klassrumsbaserad forskning. Läs mer om STLS här!