Historiedidaktiken är av tradition nära kopplad till skolans historieundervisning och på HSD undervisas historiedidaktik främst inom ramen för lärarutbildningen. Det är ett angeläget uppdrag då historia är ett obligatoriskt ämne i svensk grundskola och gymnasium och eftersom historielärare ständigt ställs inför spännande utmaningar i uppdraget att undervisa.

Centralt i den historiedidaktiska kompetensen är att utveckla och kvalificera ett temporalt resonerande - att kunna koppla samman dåtid, nutid och förväntningar på framtiden till ett sammanhängande tankesystem. Detta benämner vi historiemedvetande och kvalificerandet av historiemedvetandet är historieämnets övergripande syfte.

Didaktikundervisningen sker inom ramen för grundlärarprogrammet (åk 1–6) och ämneslärarprogrammet. Det går även att gå en tre terminer lång kompletteringskurs för de som redan har en akademisk examen och vill bli lärare. Vi ger även kurser för personer som fått en lärarutbildning i annat land och nu vill få svensk lärarlegitimation.

Exempel på frågor som behandlas i den historiedidaktiska undervisningen:

• Hur omvandlar vi skolans styrdokument till undervisning? Fokus på läroplan, ämnesplaner och kursplaner i teori och praktik.
  • Hur utvecklar vi elevernas ämneskunnande? Fokus på ämnesdidaktik som reflektionsarena och bas för utvecklande av elevernas ämneskunnande.

Undervisningen är ofta upplagd som seminarieserier där vi träffas för och diskuterar olika perspektiv på de innehållsliga frågor som behandlas.

Delar av lärarutbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där studenten tillsammans med en lärare på skolan prövar och utvecklar sina kunskaper under längre perioder.  Under VFU:n görs lektionsbesök, vilket skapar underlag för reflektion. Under trepartssamtal skapas tillfälle för studenten att tillsammans med handledare på skolan och lärarutbildare att diskutera historiedidaktiskt intressanta frågor och utveckla historiedidaktisk kompetens. Utöver VFU-perioderna är våra lärarutbildningsprogram campusbaserade och bygger på studenternas aktiva deltagande under föreläsningar, studiebesök och seminarier.

Vid HSD kan studenten skriva självständigt arbete inom det historiedidaktika fältet på såväl grund- som avancerad nivå. Genom uppsatsskrivandet bidrar studenten till det historiedidaktiska fältet och får en möjlighet att förstå detsamma bättre.