Geografididaktiken är nära kopplad till skolans geografiundervisning där ämnet är obligatoriskt i grundskolan (I gymnasieskolan är ämnet en inriktningkurs). På institutionen är det främst inom ramen för lärarutbildningen som kurser ges i geografididaktik. En geografididaktisk kompetens innefattar urvalsfrågor, sekvensering och kommunikation, men lika viktigt är förmågan till kritisk reflektion där ämnet såväl som ämnesdidaktiken bidrar med viktiga redskap för att utveckla undervisningen. De teoretiska grundvalar som ofta konstrueras i forskningen omsätts i undervisningen till hanterbara praktiska redskap som blir viktiga byggstenar i lärarens planering och genomförande. Det handlar bland annat om att använda det geografiska kunnandet i form av tankeredskap för att skapa övningar i undervisningen eller att erbjuda meningsfulla samtal kring kontroversiella och komplexa frågor. Delar av lärarutbildningen består av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där studenten tillsammans med en lärare på skolan prövar och utvecklar sitt kunnande som lärare under längre perioder. Under VFU:n görs lektionsbesök, vilket skapar underlag för reflektion som behandlas i formativa samtal efter lektionen. Under detta trepartssamtal skapas tillfälle för studenten att tillsammans med handledare på skolan och lärarutbildare diskutera relevanta och intressanta geografididaktiska frågor och utveckla geografididaktisk kompetens. Utöver VFU-perioderna är våra lärarutbildningsprogram campusbaserade och bygger på studenternas aktiva deltagande under föreläsningar, studiebesök och seminarier.

Självständiga arbeten i geografididaktik
Vid HSD kan studenten skriva självständigt arbete i geografididaktik på såväl grund- som avancerad nivå. Genom uppsatserna bidrar studenterna till det geografididaktiska fältet och får en möjlighet att fördjupa sin förståelse. Vi ser gärna att uppsatsens tema anknyter till de praktiska erfarenheter som studenterna får under sin VFU. Inom ämneslärarprogrammet samverkar HSD med de geografiska institutionerna när det gäller handledning av studenter i kursen Geografi III/IV.

Nationella och internationella samarbeten
Geografididaktikerna vid HSD har ett omfattande nätverk av kolleger i Sverige, Norden och övriga världen. Forskarna och lärarna deltar bland annat i de geografidagar som ges varje år och är aktiva i Geografilärarnas förening som ger ut Geografiska notiser. Forskarna deltar också olika konferenser såsom AERA, NOFA och EARLI. De senaste åren har institutionens geografididaktiker samverkat med Karlstad universitet och University College of London.