Den geografididaktiska forskningen på HSD bedrivs inom flera frågor.

Mattias Arrhenius undersöker elevers förståelse/lärande av naturprocesser inom geografiundervisningen med fokus på begreppsinlärning. Mattias utgår från de nationella proven i geografi i årskurs 6 samt kompletterande fokusintervjuer för att beskriva elevernas lärande. Läs mer om Mattias forskning här!

Lotta Dessen Jankell genomför en intervenerande designstudie tillsammans med lärare på gymnasiet där forskningsintresset rör sig i skärningspunkten mellan geografiämnets tankesätt och redskap, elevernas lärande och ämneskunnande och undervisning om klimatförändringar och wicked problems. Det som undersöks är hur elever ges möjlighet att handla i de undervisningspraktiker som utformas och prövas samt på vilket sätt geografiämnets specifika tankesätt och redskap kan få betydelse i lärprocessen. Lotta undersöker hur de lärande-situationer som utformas stöttar eller hindrar elever att erfara och utveckla olika aspekter av det samlade ämneskunnande som fångas i begreppet geocapabilities. Särskilt fokus riktas mot hur olika dimensioner av begreppen plats och skala tillsammans med tvärvetenskapligt, system-tänkande kan bidra till elevers förståelse och möjligheter att överväga handlingsalternativ. Läs mer om Lottas forskning här!

Johan Sandahl undersöker i sitt projekt hur elever i mellanstadiet förstår skala i relation till migrationsfrågan och hur undervisningen kan bidra med fördjupad förståelse för eleverna. Läs mer om Johans forskning här!

Johan Sandahl och Lotta Dessen Jankell undersöker också hur elever i högstadiet och gymnasiet förstår global migration och hur undervisningen kan utveckla deras geografiska kompetenser, så kallade geocapabilities. 2018 presenterade Lotta och Johan sina preliminära resultat på AERA (American Educational Research Association). Läs deras paper här!