Foto: Neobrand /Unsplash

I en ny forskningsstudie har musiklärares erfarenhetsutbyte i en Facebookgrupp undersökts under början av COVID-19-pandemin. Forskarna Ketil Thorgersen, Stockholms universitet och Anette Mars, Malmö universitet, analyserade 303 inlägg med kommentarer under mars och april 2020 som relaterade till de aktuella utmaningarna i musikundervisningen.

Facebookgruppen fungerade som ett viktigt kollegialt forum som musiklärarna använde för att lösa pedagogiska problem och diskutera de nya arbetsförhållandena till följd av pandemin. Vanliga inlägg rörde frågor om hur undervisningen kunde utformas under den nya situationen och utbyte av material. Lärarna var engagerade i att lösa alla utmaningar för att underlätta elevernas lärande och följa läroplanen. Thorgersen och Mars fann bland annat att Facebookgruppen fungerade som professionsutveckling för musiklärarna. De hoppas att studien ska bidra till att motivera andra forskare att utföra likande studier.

Läs artikeln här:

A pandemic as the mother of invention? Collegial online collaboration to cope with the COVID-19 pandemic