Cecilia Lundholm.

Tillsammans med kollegor i Storbritannien har Cecilia Lundholm publicerat en artikel med titeln Pre-service Teachers’ conceptions of their own learning: does context make a difference?

Forskningsprojektet har bedrivits av kollegor i England och Wales i syfte att undersöka lärarstudenter syn på sitt lärande att undervisa och betydelsen av olika sammanhang (universitetsförlagd utbildning och utbildning förlagd till skolor). 

Tidigare forskning om lärarstudenters utveckling att bli lärare och utveckla kunskap om undervisning visar att reflektion är viktigt. I studien framkommer nya dimensioner rörande reflektion som tidigare inte uppmärksammats; reflektion över ’vad’ samt reflektion över ’tid’. Resultat från studien visar på stora skillnader mellan studenter när det gäller dessa dimensioner. Vidare visar studien på två skilda föreställningar rörande studenters syn på sitt lärande att undervisa. Den första är ’följa efter’: reflektera över enskilda händelser, ’hålla ut’ och att lära sig i all hast. Den andra är ’undersökande’ och rör istället reflektion över teman (t. ex ’återkoppling’), att se undervisning som en helhet, att betrakta kunskap om undervisning som komplex och osäker samt att lära sig att undervisa är en lång process och utmaning.

Resultaten kan inte med säkerhet knyta förändring från en föreställning till en annan till olika utbildningsupplägg - det krävs mer forskning - men resultaten kan bidra till diskussion om hur lärarutbildning kan främja ett synsätt på lärande som är ’undersökande’. 

Läs hela artikeln här.