Att utveckla forskningsbaserad undervisning ger nya perspektiv på hållbar utveckling av undervisning.

Vi passade på att ställa några frågor om boken till redaktörerna Viveca Lindberg och Ylva Ståhle inför boksläppet. 

Varför har ni skrivit boken?  

- Vi har skrivit boken för att intresset för forskningsbaserad utveckling av undervisningen har vuxit och det inte fanns så många böcker på svenska då vi började. Boken handlar om forskning med och av lärare för hållbar utveckling av undervisning. Kapitlen bidrar med att lyfta fram didaktiska utmaningar och lösningar för att utveckla vetenskapliga förhållningssätt för undervisningsutvecklande forskning baserade på exempel och  analyser som representerar olika skolämnen, skolformer och lärarutbildningen. Boken skiljer sig från  övriga inom området genom bredden i hur detta kan göras och i relation till att flera nivåer i utbildningssystemet och ämnen är representerade.


Hur kan lärare utveckla forskningsbaserad undervisning?

- Idag finns det flera regionala modeller för det, gemensamt är att forskarutbildade lärare på något sätt är involverade. Lokalt arbetar Stockholm, Nacka och Huddinge tillsammans med Stockholms universitet med samverkansplattformen Stockholm Teaching and Learning Studies (STLS). Det är ett sätt att organisera samverkan mellan lärare och forskare för att skapa förutsättningar för forskning. Inom plattformen förekommer olika former av samarbete. Skolforskningsinstitutet har grundats för att finansiera forskningsprojekt där lärare samarbetar med forskare. ULF-satsningen (Utveckling Forskning Lärande) är ett annat exempel på statligt stöd för att ”utveckla och pröva modeller för långsiktig samverkan mellan akademi och skola, vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.”


Vilka utmaningar finns?

- Det handlar dels om föreställningar – om forskning och forskare, om undervisning och lärare, dels om ekonomiska förutsättningar och prioriteringar nationellt och lokalt.


Övrigt att tillägga? 

- Tretton av bokens sjutton kapitel är skrivna av forskare (nuvarande eller pensionerade) från SU och de representerar fem institutioner: IPD, HSD, MND, Matematiska och SpecPed. Övriga kapitel representerar ett urval av de nätverk som byggts kring den här typen av forskningsintressen över tid.
 

Mer info om boken:

Bokens kapitel och författare

1. Forskningsbaserad undervisning – en inramning
Viveca Lindberg, Ylva Ståhle och Mimmi Waermö
 
2. Att utveckla undervisningen – en fråga om evidens eller professionellt omdöme
Eva Forsberg och Daniel Sundberg

3. Forskning i samverkan – om den undervisningsutvecklande forskningens bidrag
Ingrid Carlgren

4. Vidga din uppfattning om ZPD för ett rikare didaktiskt perspektiv: en presentation av traditionen developmental education
Seth Chaiklin

5. När förskolebarnet blev skolbarn – ett paradigmskifte i den svenska förskolan?
Monica Nilsson, Birgitta Hammarström-Lewenhagen & Karin Alnervik

6. Lärares perspektivtagande – exemplet läs- och skrivlärande
Kajsa Falkner

7. Tänka om matematik som utgångspunkt för att utveckla undervisningen i matematik – exemplet algebra och algebraisk struktur
Torbjörn Tambour

8. ”Molekylerna rör på sig snabare och snabare så balongen blir jättestor” Lågstadieelever förklarar observationer av luft genom digitala animationer
Kristina Danielsson och Astrid Berg

9. Att möjliggöra barns agens i naturvetenskaplig undervisning – didaktisk mikroanalys av möjligheter
Maria Andrée

10. Nyckeluppgift som redskap för att kvalificera undervisningen i grundsärskolan – exemplet ”det mystiska ägget”
Diana Berthén

11. Förutsättningar för hållbar undervisningsutveckling – exempel från Läslyftet
Ann Öhman Sandberg

12. Gymnasiearbetet – och dess utmaningar för handledande lärare
Ylva Ståhle, Eva Svärdemo Åberg och Maria Calissendorf

13. Att utveckla undervisning i primärskolan i Tanzania – Lesson & Learning Studies i samarbete mellan forskare och lärare
Noah Mtana och Gunilla Höjlund

14. Att lära ”utanför bokens kanter” – drama i undervisningen på högstadiet
Julia Fries och Eva Österlind

15. Undervisning om aktuella samhällsfrågor med case – en ämnesdidaktisk och praktiknära studie
Ylva Wibaeus och Max Strandberg

16. Lekformaterad undervisning för utveckling av naturvetenskapligt kunnande
Mimmi Waermö

17. Autentiska uppgifter i lärarutbildning
Eva Edman Stålbrandt

Ladda ner infoblad samt beställ boken!

Välkommen på boksläpp 5.2.2020!