Det senaste numret av SO-didaktik fokuserar på “modeller, bilder och möten”. Ett antal skribenter ger olika exempel på hur undervisningen ger elever möjligheter att förstå något svårt på ett teoretiskt vis, att hitta sätt att organisera och tolka kunskapsinnehållet och att förhålla sig till vad kunskapen betyder och kan betyda i deras liv. Den viktiga didaktiska fråga som ställs är hur vi lärare kan skapa de där lyckade lektionerna, de där verkliga lärsituationerna där elever tar sig an ett, ofta svårt och teoretiskt, kunskapsinnehåll och gör det till sitt. Det är ju nämligen så, att bara för att en lärare undervisar så betyder det inte att elever lär sig. Det handlar om vilken undervisning och vilka lärsituationer vi konstruerar.

Flera medarbetare på HSD har bidragit till numret

Professor Inger Eriksson ger en introduktion till ramverket runt lärandeverksamhet och diskuterar hur undervisning kan designas där elevers engagemang och problemlösning är det som driver lärandet. Henning Bengtsson konkretiserar hur en sådan undervisning kan se ut genom att dela med sig av sin historieundervisning i årskurs 5 där elever konstruerar en egen modell över fördelningen av resurser mellan olika samhällsgrupper på Medeltiden. Thérèse Britton presenterar två didaktiska förståelseverktyg för religionskunskapsundervisningen, verktyg som hon menar kan främja en mer komplex förståelse för en religions inre mångfald. Brittons mångfaldsmodell tillämpas sedan av lärarna Sofie Lennman och Sara Törneman i en undervisning där de med hjälp av bilder vill utmana och fördjupa elevers förståelse för inre variation inom hinduismen. I en inspirerande artikel om klimatproblemet delar geologen Alasdair Skelton på Stockholms universitet Iinstitutionen för geologiska vetenskaper) generöst med sig av en mängd bilder och gestaltningar för att förklara vetenskapliga samband mellan solenergi, albedo, växthuseffekt och jordens naturliga termostat. 

Uppe i vänstra hörnet (intill i-symbolen) på förvisningsfönstret finns en nedåtgående pil (Download) där du kan ladda ner numret som PDF-fil om du föredrar det.

SO-didaktik har nu funnits i fyra år. Sedan starten i maj 2016 har ambitionen varit att tidskriften ska engagera, väcka frågor runt och inspirera undervisningen i SO-ämnena. Förhoppningen är att tidskriften ska fylla en funktion för lärares professionella lärande och vara en plattform för att integrera vetenskaplig grund med beprövad erfarenhet.