Det här temanumret av SO-didaktik har sitt fokus riktat mot etikens möjligheter och utmaningar som en del av SO-undervisning där etisk reflektion och diskussion är centralt. Barn och ungdomar behöver få tillfälle och utrymme att, på egen hand och tillsammans med andra, fundera och samtala om frågor som rör relationer till andra människor och till allt levande. Numrets författare tar upp svårigheter och problem som kan uppkomma i undervisningen, och diskuterar hur lärare kan närma sig dem på olika sätt. Gästredaktörerna för numret, Olof Franck och Anna-Lena Lilliestam, är verksamma vid Göteborgs universitet och de flesta författarna är knutna till Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.

 

 

Uppe i vänstra hörnet (intill i-symbolen) på förvisningsfönstret finns en nedåtgående pil (Download) där du kan ladda ner numret som PDF-fil om du föredrar det.

SO-didaktik har nu funnits i fyra år. Sedan starten i maj 2016 har ambitionen varit att tidskriften ska engagera, väcka frågor runt och inspirera undervisningen i SO-ämnena. Förhoppningen är att tidskriften ska fylla en funktion för lärares professionella lärande och vara en plattform för att integrera vetenskaplig grund med beprövad erfarenhet.