Med det sjätte numret har tidskriften tagit ett nytt steg. Det är första numret som gjorts av en gästredaktion i form av Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, vid Karlstads universitet. Gästredaktör har varit Martin Stolare. Förhoppningen är att fler universitet och högskolor i framtiden vill vara gästredaktörer. I numret skriver lärare exempelvis om hur de låtit syftesskrivningarna, snarare än det centrala innehållet, vara vägledande i lektionsdesignen i historia, samt om historieundervisning med den undervisningsdrivande frågan “vem är egentligen svensk”. Exempel på forskare som skriver är religionsvetaren Simon Sorgenfrei som reflekterar över hur materiella objekt kan öppna religionsundervisningen för yngre elever och samhällskunskapsdidaktikern Martin Kristiansson som diskuterar svårigheter för den planerande läraren, i form av tidsbrist och ett stort centralt innehåll, och pekar på några möjligheter.

 

 

Uppe i vänstra hörnet (intill i-symbolen) på förvisningsfönstret finns en nedåtgående pil (Download) där du kan ladda ner numret som PDF-fil om du föredrar det.

SO-didaktik har nu funnits i två år. Sedan starten i maj 2016 har ambitionen varit att tidskriften ska engagera, väcka frågor runt och inspirera undervisningen i SO-ämnena. Förhoppningen är att tidskriften ska fylla en funktion för lärares professionella lärande och vara en plattform för att integrera vetenskaplig grund med beprövad erfarenhet.