Det här numret av SO-didaktik handlar om något som kan betraktas som kärnan i undervisningen i de samhällsorienterande ämnena, nämligen att skapa förutsättningar för breddad och fördjupad analys för nya utblickar och perspektiv. Artiklarna fokuserar på olika sätt att ta sig an modeller som ett redskap i undervisningen. Lärare kan använda sig av modeller i planering undervisningen och arbeta med sådana för elevernas analysarbete.

Medverkande i numret

Numret inleds med två artiklar av gästredaktörerna Malin Tväråna och Ann-Sofie Jägerskog som aktualiserar temats två fokus: “möjliggörande modeller” och “analys som breddar och fördjupar”. 

Tre av artiklarna i numret är skrivna av lärare som genomfört forsknings- och utvecklingsprojekt inom ramen för STLS (Andersson, Carlberg & Schiöler, Ekman & Blomberg, samt Losciale & Gottfridsson). Andersson, Carlberg och Schiöler tar sig an begreppen ’källkritik’ och ’källtillit’ i samhällskunskap. Ekman och Blomberg presenterar en modell som kan användas i historieundervisningen – både i planerandet av undervisning och i arbetet tillsammans med elever: för att fördjupa elevers analysförmåga i relation till dominerande och alternativa historiska narrativ. Losciale och Gottfridsson pekar på vikten av uppgiftskonstruktion. De visar hur konstruktionen av en anteckningsmall kring historisk källtolkning antingen kan skapa förutsättningar för analys och historiskt resonerande, eller göra eleverna mer inriktade på att ”svara rätt” på frågan som ställs.

Torben Spanget Christensen presenterar en modell som kan användas ”bakom” undervisningen - en modell för hur man kan använda nyheter som utgångspunkt för att komma åt centrala frågor i samhällskunskapsundervisningen. Avslutningsvis presenterar Sofia Lasses och Johan Sandahl en artikel om geografiundervisning.

Uppe i vänstra hörnet (intill i-symbolen) på förvisningsfönstret finns en nedåtgående pil (Download) där du kan ladda ner numret som PDF-fil om du föredrar det.

SO-didaktik har nu funnits i fyra år. Sedan starten i maj 2016 har ambitionen varit att tidskriften ska engagera, väcka frågor runt och inspirera undervisningen i SO-ämnena. Förhoppningen är att tidskriften ska fylla en funktion för lärares professionella lärande och vara en plattform för att integrera vetenskaplig grund med beprövad erfarenhet.