Cecilia Lundholm. Foto: Niklas Björling

Det är så viktigt att ha fokus på eleverna och vara nyfiken på hur de tänker om samhället. Att lyssna kan vara svårare än du tror, säger Cecilia Lundholm.

– Jag vill inspirera studenterna att fundera på didaktik och samhällsfrågor. Hur har vi hamnat här? Vad är individens ansvar, vad är samhällets? Det finns kollektiva dilemman där individens intressen är i konflikt med samhällets intressen. Du vill ta bilen för att det är snabbt, men då utmanar du samhällets gemensamma intresse som är att minska klimatpåverkan. Sådana konflikter är exempel på samhällsfrågor som är väldigt intressanta.

– Jag föreläser på alla nivåer på min institution och träffar studenterna i början lika väl som i slutet när de skriver uppsats. Didaktik handlar om att du är nyfiken på och vill hjälpa unga människor att förstå saker. Du tycker något är intressant och ska få elever att också känna det.

– Nyfikenhet och förmåga att lyssna och leva sig in i hur någon annan tänker, är viktiga egenskaper. Det är därför viktigt att ha fokus på eleverna och vara nyfiken på hur de tänker om samhället. Att lyssna kan vara svårare än du tror.

– Stockholms universitet har en styrka i forskningen. Jag kan peka med hela handen och säga: precis här går forskningsfronten, det som står i de här artiklarna. Det här vet vi idag.

Det här vet vi inte nu, men förhoppningsvis inom fem – tio år. Sen har vi mycket duktiga och engagerade lärare på Stockholms universitet.

– Om du är intresserad av att bli lärare kan du söka ämneslärarutbildningen. Är du lite osäker, då kan du läsa ämnen du tycker väldigt mycket om. Sedan går du kompletterande pedagogisk utbildning 90 hp (KPU) och blir lärare. Låt intresset styra oavsett om det är historia, kemi eller något annat du lockas av. Det kommer att finnas jobb, du kommer att vara behövd.

Artikel ursprungligen publicerad i den tryckta utbildningskatalogen. Beställ utbildningskatalogen här.