Kursen ges på distans och vänder sig till lärare och tar upp både natur- och samhällsvetenskapliga perspektiv på klimatförändringar och lösningar. De samhällsvetenskapliga perspektiven inkluderar ekonomi, juridik, politik och medier. Kursen kommer behandla didaktik och hur undervisning kan adressera klimatförändringar och lösningar för elever i åk 4–9 och i gymnasieskolan.
I kursen medverkar forskare från olika institutioner vid Stockholms universitet samt gästföreläsare.
- Professor Cecilia Lundholm, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
- Professor Peter Davies, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
- F.D. Caroline Ignell, Institutionen för pedagogik och didaktik
- Professor Alasdair Skelton, Institutionen för geologiska vetenskaper och Bolincentret för klimatforskning
- Professor Jonas Ebbesson, Juridiska institutionen
- Professor Anna Roosvall, Institutionen för mediestudier
- Professor Sverker Jagers, Centrum för studier av kollektivt handlande, Statsvetenskapliga institutionen, Göteborgs universitet