Kristian Niemi

Om du får säga vad det viktigaste med din avhandling är, hur skulle det låta då?

En ökad insikt av hur kontextuellt bundet ”religion i skola” är, och hur viktigt det är att inte nöja sig med att undersöka policynivåer ifall man är nyfiken på hur religion hanteras i ett visst nationellt sammanhang. Först när man kommer till den konkreta skolnivån kan man börja ana vad religion överhuvudtaget kan innebär just där.

Hur hoppas du att din avhandling ska användas och vad hoppas du att den ska bidra till?

Jag hoppas den kan bidra till diskussion både vad gäller syfte och metod, vad gäller undersökningar över nationsgränser och kanske i synnerhet kulturella gränser. Kanske kan den också bidra med perspektiv till diskussion om åtminstone någon aspekt av dagens politiska läge i Indien. Jag hoppas också att den kan bidra till ytterligare ökad medvetenhet hos svenska religionslärare och religionslärarutbildare, om hur säreget det svenska sammanhanget är både vad gäller innehåll och form av skolämnet religionskunskap.

Hur ser närmsta tiden ut för dig nu?

Dels ser jag fram emot att återvända till undervisning. Jag har saknat det. Men en hel del tid kommer också gå åt att sätta mig in i den roll som studierektor* som jag tillträdde en dryg månad sedan. Jag hoppas kunna återvända till Indien snarare hellre än senare, även om det för närvarande är omöjligt planera för något. Det var väldigt mycket på gång i indienarbetet, mycket som såg ovanligt positivt ut vad gäller studentutbyte med mera, innan pandemin slog till. Utöver det — om det finns tid — så kliar det en hel del i händerna, efter att kunna ta itu med andra forskningsprojekt än avhandlingen. Men framför allt ser jag den allra närmsta tiden fram emot att ha en lugn jul — den första ledigheten på mycket länge som vår familj inte har ”den där boken” hängande över oss.

* För ämnet religionsvetenskap vid Karlstads universitet.

Avhandlingen finns tillgänglig här.