Boken Researching Non-Formal Religious Education in Europe.

Forskning i religionspedagogik och religionsdidaktik växer i flera avseenden och finns vid ett 20-tal lärosäten i Sverige. Studier av ett icke-formellt lärande är dock betydligt färre i jämförelse med studier av mer formaliserad undervisning, både i Sverige och internationellt. Caroline Gustavsson, docent i religionspedagogik, har recenserat antologin ’Researching Non-Formal Religious Education in Europe’ i senaste numret av tidskriften Svensk Teologisk Kvartalskrift.

Hon skriver:

”Redaktörerna menar att det idag redan finns en medvetenhet om den omfattande religionsundervisning som tar plats också utanför skolkontexten men att forskning om den icke-formella undervisningen trots detta är liten. Boken rymmer bidrag och perspektiv från sammanlagt åtta Europeiska länder och diskuterar också frågan vad icke-formel undervisning i sig kan betyda.”

Recensionen i sin helhet finns att läsa här.

Boken kan beställas via förlagets hemsida.

Caroline Gustavsson har i sin forskning bland annat undersökt icke-formellt lärande inom Svenska kyrkan. Läs mer via hennes profilsida