Cecilia Lundholm, Inger Eriksson, Ulrika von Schantz, Henning Bengtsson, Maria Olson och Lotta Jankell.

Om du får säga vad det viktigaste med din avhandling är hur skulle det låta då?

Jag skulle lyfta fram att avhandlingen erbjuder ett möjligt sätt att organisera undervisning på rörande samhällsfrågor och hållbar utveckling för yngre elever. Jag har dels tittat på vad ett kunnande som kritisk analys och temporalitet kan innebära för yngre elever inom ramen för hållbar samhällsplanering, eller hur en naturplats kan brukas hållbart för ett samhälle. Jag har också undersökt hur ett sådant kunnande kan möjliggöras i undervisningen.

Ett särskilt intresse har riktats mot begreppet motsättningar. Motsättningar har en kulturhistorisk grund och blir ofta synliga när exempelvis olika representanter för olika intressen, som till exempel forskare, företagsledare och myndighetspersoner, har motsatta ståndpunkter och argumenterar med goda intentioner gällande hur vi på ett hållbart sätt bäst kan ta tillvara på vår gemensamma miljö. I en sådan situation är det inte självklart vad ett hållbart val kan vara.

Genom att bygga in motsättningar som bottnar i ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv i undervisningen, har jag tittat på hur dessa kan användas som ett ämnesdidaktiskt redskap i lärandesituationer. Man kan också beskriva det som att ett viktigt fokus har riktats mot vad som möjliggör och hindrar att motsättningar kan utgöra en drivkraft för elever och lärare att gemensamt identifiera problem, utforska kunskapsinnehåll med olika redskap och väcka tankar och idéer om möjliga lösningar på miljö- och hållbarhetsproblem. Jag har också tittat på vilken roll motsättningar spelar för vilken typ av undervisning-lärande praktik som tar form i den kollektiva diskussionen mellan lärare och elever, och vilket lärande som görs möjligt.

Hur hoppas du att din avhandling ska användas och vad hoppas du att den ska bidra till?

Jag hoppas att min forskning kan användas av lärare på mellanstadiet, och kanske även andra stadier, i planering och design av undervisning som rör samhällsfrågor och hållbar utveckling. Jag hoppas också att avhandlingens lärandeteoretiska ingång kan vara ett bidrag till miljö- och hållbarhetsdidaktisk forskning som fokuserar på att skapa deltagande sammanhang, ett kritiskt särskådande av olika perspektiv, bringa reda i och lösa problem, samt diskutera möjliga framtider. Förhoppningsvis kan även avhandlingen inspirera till undervisningsutveckling i andra SO-ämnen/kunskapsområden.

Hur ser närmsta tiden ut för dig nu efter disputationen?

Jag har återgått till min tjänst som mellanstadielärare. Det var ett tag sedan jag undervisade och det känns roligt att få göra det igen. Framöver vill jag nog fortsätta att engagera mig i undervisningsutvecklande forskning.

Läs avhandlingen här

Avhandlingen finns tillgänglig för nedladdning här.