Vid institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (HSD) pågår forskning om undervisning för hållbar utveckling inom ramen för olika ämnen i grundskolan och gymnasieskolan. Under de senaste åren har det även skett en snabb expansion och utveckling av utbildning och forskning om drama på HSD, exempelvis dramas potential i undervisning för hållbar utveckling, ledd av professor Eva Österlind. Sveriges största dramaforskningsgrupp finns på Stockholms universitet, vilket sammantaget skapar unika förutsättningar.

Hållbar utveckling är ett multidisciplinärt och innehållsligt komplext område som innefattar såväl kunskapsfrågor som personliga värderingar och handlingskompetens. Ämnets tvärvetenskapliga karaktär, rumsliga och tidsliga aspekter samt att ämnet är laddat med värden och värderingar som inte sällan leder till konflikter mellan uppfattningar, leder till didaktiska utmaningar. Hur undervisning om och för hållbar utveckling kan bedrivas är inte givet och det finns ett påtagligt behov av metodutveckling och fördjupade kunskaper om ämnets innehåll. På HSD undersöks bland annat drama som metod för att fördjupa lärandet och ta sig an hållbarhetsfrågorna ur olika perspektiv.

Läs mer om workshop: Beviljade medel till satsningen på humanvetenskaplig miljöforskning