Historiedidaktiska seminariet inbjuder till:

Formativt lärande och historieundervisning. Historielärares epistemologi

Torsdag 21 mars 16.00-17.30, HSD, P302 (därefter postseminarium)

Vi får en presentation av tre nya undersökningar genomförda av lärarstudenter vid HSD:

Jonas Söderström presenterar sin uppsats Formativt lärande i historieundervisningen. En intervjustudie bland lärare och elever om synen på och tillämpning av formativt lärande i lärarprofessionen i historia i gymnasieskolan. Jonas har intervjuat tre historielärare och elever om deras erfarenheter av undervisning och formativt lärande. Hur uppfattar de historieämnets olika kunskapskrav? Uppfattar de att det finns en progression i undervisning och lärande?

Andreas Lindgren presenterar sin uppsats kring en lärares strategier för att nå kunskapsmålen i historia. Andreas har djupintervjuat en lärare och undersökt uppgifter som använts i undervisningen. Vilka möjligheter och hinder ser läraren med valda strategier? Integreras olika förmågor, som t ex källhantering, i historieundervisningen? Hur testas olika kunskapskrav?

Emil Glans presenterar sin uppsats kring Bedömning och sambedömning inom SO-ämnen. Emil har intervjuat tre SO-lärare om hur de tänker kring bedömning och sambedömning. Bedömningsfrågor är ständigt aktuella och sambedömning har rekommenderats av Skolverket. Hur fungerar enligt lärarna bedömning och formativ bedömning i praktiken? Hur används Skolverkets styrdokument och fungerar sambedömning effektivt?

Efter varje presentation blir det tillfälle till frågor och samtal om resultaten.

Alla intresserade välkomna! OBS postseminarium till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal.

Föranmälan obligatorisk: per-arne.karlsson@hsd.su.se

Historiedidaktiska seminariet vid HSD organiseras av forskningsgruppen ”Värdegrund, historisk bildning, historiemedvetande – hur utveckla ämnesspråket?”. Skolämnet historia har under de senaste decennierna utvecklat en alltmer komplex epistemologi. Forskningsgruppens medlemmar arbetar med en rad begrepp som har bäring på undervisning och lärande i ämnet – historieförståelse, historiebruk, historiekultur, historiemedvetande. Seminariet är en plattform för integration och skapandet av koherens och progression inom ämnesspråket.

Läs mer om forskningsgruppen här.