Historiedidaktiska seminariet vid HSD, SU inbjuder till:

Att undervisa om kunskapsmålet historieanvändning i grundskolan. Presentation av ett forskningsprojekt.

Tisdag 4 december 16.00-17.30 P302 (därefter postseminarium)

FD Per Höjeberg och FD Robert Thorp presenterar ett nytt forskningsprojekt kring historieanvändning i grundskolan.

Per Höjeberg har disputerat vid Lunds universitet på en utbildningsvetenskaplig avhandling: Utmaningarna mot demokratins skola. Den svenska lärarkåren, nazismen och sovjetkommunismen. För närvarande ägnar han sig åt forskning kring historieanvändning.

Robert Thorp har disputerat vid Umeå universitet också på en utbildningsvetenskaplig avhandling: Uses of History in History Education. Hans forskning är specialiserad på förhållandet mellan individen, samhället och historia med tonvikt på hur historia formar våra uppfattningar om samtiden, men även hur dessa uppfattningar påverkar vårt förhållningssätt till det förflutna.

 

Alla intresserade välkomna! OBS postseminarium till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk: per-arne.karlsson@hsd.su.se