Historiedidaktiska seminariet vid HSD, SU inbjuder till seminariet:

Multimodala texter om medeltiden – konsekvenser för undervisning och bedömning?

Onsdag 31 oktober 16.00-17.30 i sal P302 (därefter postseminarium)

FD Eva Insulander, Institutionen för pedagogik och didaktik, SU samt professor emeritus Staffan Selander, Institutionen för data och systemvetenskap har med stöd från Vetenskapsrådet genomfört projektet REMAKE: Representations, Resources and Meaning-Making: The Middle Ages as a Knowledge Domain in Different Learning Environments. Vid seminariet kommer de presentera och diskutera projektets resultat.

Projektet har undersökt det komplexa växelspel av urval, tolkningar, representationer och handlingar som skapar utgångspunkter för hur ett kunskapsområde (medeltiden) realiseras i olika lärmiljöer. Frågor som ställs är: Vad av medeltiden får en dominerande gestalt i de olika kontexterna? Vad ”blir” medeltiden? Vad erbjuder de olika miljöerna i form av aktivitet, representation och resurser? Vilken mening om medeltiden skapar deltagarna/eleverna? Vad räknas som kunnande i de olika miljöerna? (Syns någon ämnesmässig progression när det gäller den mening om medeltiden som produceras?)

Empiriska studier vid tre förskolor, två grundskolor och en gymnasieskola fokuserade särskilt lärares design av undervisning, olika (fysiska eller digitala) representationer av medeltiden samt hur barnen/eleverna tolkar, transformerar och gestaltar sin förståelse av kunskapsområdet.

Under seminariet får vi tillfälle att ställa frågor och diskutera projektresultaten.

Artiklarna nedan finns tillgängliga via Eva Insulanders profilsida:

Alla intresserade välkomna! OBS postseminarium till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk:
per-arne.karlsson@hsd.su.se

Historiedidaktiska seminariet vid HSD organiseras av forskningsgruppen ”Värdegrund, historisk bildning, historiemedvetande".