Historiedidaktiska seminariet vid HSD, SU inbjuder till seminariet:

Genus i historieundervisningen? Lärandebanor i historieundervisning

FD Kristina Lanå
har utfört en pilotstudie i årskurs 9 där syftet var att undersöka hur elever värderar kvinnors och mäns betydelse som aktörer i historien och i samtiden. Eleverna fick i mindre könsblandade grupper uppgiften att rangordna 12 bilder (på 6 kvinnor/6 män) utifrån dess historiska och samtida betydelse. Bilderna valdes inom områdena politik, vetenskap, religion och musik, från tiden för världskrigen till nutid.

Några av studiens resultat är följande: När grupperna rangordnar bilderna utifrån aktörernas betydelse, allmänt historiskt sett, toppar män listan. Variationen blir något större när eleverna individuellt rangordnar bilderna utifrån mer personliga referenser. Kristina kommer presentera sina resultat vid seminariet och vill särskilt diskutera historiedidaktisk teoretisk anknytning.

Abstract Genus i historieundervisningen. Kristina Lanå (46 Kb) .

Docent Per-Arne Karlsson driver projektet: Preparing Student Teachers to Teach Historical Thinking: Learning Trajectory Based Instruction – Development of Epistemic beliefs? Projektet syftar till att undersöka och utveckla användningen av ämnesspråket i historia. Skolämnets komplexa kunskapskrav ställer lärare och elever inför utmaningen att ”tänka historia” – flerperspektivistiskt, källkritiskt, nutidsorienterat. Projektet undersöker hur lärarstudenter, skolelever och deras historielärare använder ämnesspråket och hur det inverkar på undervisning och lärande.

Begreppet Learning Trajectory Based Instruction prövas i undersökningen som ett redskap för utveckling av synen på historieämnet. Hypotesen är att ”lärandebane-baserad instruktion” skapar en undervisning och ett lärande som svarar mot historieämnets kunskapskrav.

How to teach Historical Thinking. Per-Arne Karlsson (227 Kb) .

Alla intresserade välkomna! OBS postseminarium till självkostnadspris!

Fritt inträde men begränsat deltagarantal, föranmälan obligatorisk: per-arne.karlsson@hsd.su.se

Historiedidaktiska seminariet vid HSD organiseras av forskningsgruppen ”Värdegrund, historisk bildning, historiemedvetande".