Roberto Fogelberg Rota, läser till gymnasielärare

Roberto Fogelberg Rota

Vad lockade dig till Humanistdagen?
– Jag ville få intressanta tips om hur jag ska skriva mitt CV och såg att de skulle ha en CV-verkstad här. Sedan hamnade jag också på seminariet om dolda jobb för humanister, det tyckte jag var mycket lärorikt.

Vilket seminarium tyckte du var extra intressant?
– Det jag precis nämnde, om dolda jobb. De förklarade tydligt vad man skulle kunna söka och gav många tips om hur man bättre kan kommunicera med ställen man skulle kunna tänka sig att arbeta på.

Frida Mäkinen, läser kandidatprogrammet för museer och kulturarv

Frida Mäkinen

Vad lockade dig till Humanistdagen?
– Jag hade hört mycket om evenemanget för att jag representerar min institution i humanistiska fakultetsrådet. Så jag blev nyfiken helt enkelt.

Vilket seminarium tyckte du var extra intressant?
Seminariet om hur man skapar en medieprodukt av sina humanistiska kunskaper var otroligt inspirerande. Jag kände till både Richard Tellström och Magnus Bremmer sedan tidigare så det var kul att lyssna på dem.

Filip Zetterlund, student i historia

Filip Zetterlund

Varför kom du hit i dag?
– Jag såg det som en chans att få veta mer och etablera kontakter. Jag ville veta mer om hur man hittar drömjobbet.

Vilket seminarium tyckte du var extra intressant?
CV-verkstaden kändes viktig och var bra för mig. Jag fick mycket en del tips på hur man ska tänka ”outside the box” och etablera nätverk och söka upp arbetsgivare.

Sandra Stjernfeldt, läser kandidatprogrammet i museer och kulturarv

Sandra Stjernfeldt

Vad lockade dig hit i dag?
– Jag pluggar här och tyckte det lät spännande.

Något seminarium du tyckte var extra intressant?
– Seminariet om hur man skapar en medieprodukt av en idé tyckte jag var bra, med konkreta råd. Det kändes relevant.

Vad tänker du om din framtid på arbetsmarknaden?
– Efter den här dagen känns det mer lovande och som att jag har fler möjligheter. Nu är det inte bara museer som gäller för min del, vilket jag trodde innan. Jag har fått en massa inspiration som jag tar med mig.

/August Håkansson, student i journalistik vid Institutionen för mediestudier