Humanistiska fakultetsnämnden består av totalt 15 ledamöter; en dekanus, en prodekanus, två vicedekaner, åtta övriga verksamhetsrepresentanter samt sex suppleanter. Tre studeranderepresentanter ska även ingå varav minst en forskarstuderande samt tre gruppsuppleanter, varav en forskarstuderande.

Läs mer: Regler för val av fakultetsnämnd och val av förslag till dekanus och prodekanus

Som ledamöter till Humanistiska fakultetsnämnden för mandatperioden 2021-2023 föreslår valberedningen följande personer:

Valberedningens nomineringar

Dekanat

• Dekan: professor Elisabeth Wåghäll Nivre, Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska
  • Prodekan: professor Hans Hayden, Institutionen för kultur och estetik
  • Vicedekanus för de historisk-filosofiska ämnena*: professor Barbro Blehr, Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap
  • Vicedekanus för språkämnena*: professor Stefan Helgesson, Engelska institutionen

* Med de historisk-filosofiska ämnena avses institution 102-121 och med språkämnena avses institution 150-172.

Ledamöter i fakultetsnämnden

Lärarrepresentanter från de historisk-filosofiska ämnena

• Professor Jenny Berglund, Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik
  • Professor Mats Burström, Institutionen för arkeologi och antikens historia
  • Professor Thomas Götselius, Institutionen för kultur och estetik
  • Professor Anja Hirdman, Institutionen för mediestudier

Gruppsuppleanter

• Professor Henrik Lagerlund, Filosofiska institutionen

• Universitetslektor Mattias Tyden, Historiska institutionen

• Biträdande lektor Marie Ulväng, Institutionen för mediestudier

Lärarrepresentanter från språkämnena

• Professor Fanny Forsberg Lundell, Romanska och klassiska institutionen
  • Docent Tove Gerholm, Institutionen för lingvistik
  • Docent Jan Pedersen, Institutionen för svenska och flerspråkighet (TÖI)
  • Professor Elie Wardini, Institutionen för Asien-, mellanöstern- och Turkietstudier

Gruppsuppleanter

• Professor Laura Alvarez, Romanska och klassiska institutionen
  • Universitetslektor Anders Philipsson, Institutionen för språkdidaktik
  • Docent Karolina Wirdenäs, Institutionen för svenska och flerspråkighet

Om valberedningen

Valberedningen bestod av professor Francisco de Lacerda (ordförande i valberedningen), universitetslektor Gunlög Sundberg, professor Inga Sanner, universitetslektor Björn Eriksson, universitetslektor Tore Nilsson och fakultetskanslichef Felicia Markus.

För frågor om valberedningen, kontakta kanslichef Felicia Markus eller professor Francisco de Lacerda

Motnomineringar

Det finns möjlighet att nominera andra kandidater under perioden fr o m den 10 september t o m den 24 september 2020. Nomineringarna inges till Humanistiska fakultetskansliet per e-post till kenneth.hjalmarsson@su.se. Den nominerade ska ha accepterat att bli nominerad. Motförslaget ska innehålla namn för samtliga poster i fakultetsnämnden.

• Valbara och möjliga att nominera vid det aktuella valet är lärare/forskare med vetenskaplig kompetens inom fakultetsnämndens ansvarsområde. Med vetenskapligt kompetent lärare/forskare i det här sammanhanget avses den som är professor eller annan lärare/forskare som har doktorsexamen eller en motsvarande vetenskaplig kompetens. En person som inte kan beräknas upprätthålla sin anställning vid universitetet under hela den mandatperiod som valet avser bör endast i undantagsfall nomineras.
    Utöver vad som ovan anges gäller att personen är anställd tills vidare eller för en tid mer än två år. Anställningen ska omfatta minst halvtid (50 procent).
  • Röstberättigade och nomineringsberättigade är lärare/forskare och adjunkter/universitetsadjunkter som är anställda inom fakultetsnämndens ansvarsområde. (I gruppen adjunkter/universitetsadjunkter inkluderas således de som saknar doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens.) Därutöver gäller att anställningen är påbörjad senast den första i den månad som valet genomförs. Den som är tjänstledig om 100 procent under hela perioden för röstning, med undantag från föräldraledighet, har inte rösträtt/rätt att nominera.

Valprocessen

• 9 september: röstlängden fastställs
  • 10 september – 24 september: nomineringsperiod för nomineringar mot valberedningens förslag
  • 30 september – 7 oktober: valets genomförande

Sidan kommer att uppdateras med information.