Forskarskolor och forskarskoleliknande verksamhet bedrivs vid de humanistiska fakulteterna vid de flesta lärosäten i Sverige. Somliga är av tidsbegränsad karaktär, medan andra är mer långvariga satsningar.

Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet bjuder nu in till en konferens i syfte att främja kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte om denna typ av forskarutbildning. Målsättningen för konferensen är dels att inventera vilka verksamheter som faktiskt finns, dels att utröna vilka samarbetsmöjligheter som finns.

Konferensen riktar sig till dekaner, prodekaner etc med ansvar för utbildning på forskarnivå, föreståndare och koordinatorer för forskarskolor, studierektorer för utbildning på forskarnivå, doktorandrepresentanter och övriga i nyckelpositioner vid universiteten i Göteborg, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala

Anmälan och deltagande

Anmälan till konferens skickas till lars.nordgren@su.se senast onsdagen den 10 mars 2021. Zoomlänk skickas till dem som anmält sig senast torsdagen den 18 mars

Program

9–10.15 Välkomnande. Kort presentationsrunda av medverkande följt av inventering av vad som är på gång vid lärosätena (ca 10 min/lärosäte).

10.30–11.30 Diskussioner i breakout rooms

12.30–13.30 Hur går vi vidare? Vilka samarbeten är möjliga och önskvärda?

Diskussionspunkter

• Vad kännetecknar en forskarskola? Vilka skillnader finns det mellan forskarskolor i landet? Erfarenheter av olika forskarskolors upplägg och hur väl de har fungerat.
  • Positiva och negativa erfarenheter av forskarskolor, såväl ur lärosätenas som doktorandernas perspektiv. Kan vara allt från ekonomi till anställningsbarhet.
  • Former för samarbeten, både samarbeten för att ge kurser (samma ämne vid flera lärosäten) och tillgängliggöra kurser för varandra, t.ex. genom att ”byta” kurser. Kan vi samarbeta utan att behöva föra över pengar mellan lärosäten? Hur hanterar vi ekonomin?