Foto: Mostphotos

Frida Kahlo (1907-1954) hör till 1900-talets mest ikoniska konstnärer. Hennes konstnärskap är lika erkänt som hennes liv är mytomspunnet. Med sina starka självporträtt bröt Kahlo ny mark för den moderna porträttkonsten och vad som var möjligt att uttrycka på en duk. Men hur ska vi betrakta Kahlos surrealistiska självbilder idag? Vilket är hennes viktigaste arv till samtidskonsten? Och hur mycket är egentligen sant i mytbildningen kring Kahlo?

Välkomna till samtal och diskussion om Frida Kahlos självporträtt på konsthallen Accelerator tillsammans med konsthistorikerna Eva Zetterman  och Jessica Sjöholm Skrubbe samt grafikern Parasto Backman.

Anmälan

Evenemanget är gratis och öppet för alla, men anmälan krävs. Anmäl dig här. OBS! Begränsat antal platser. Kontakta Anna Frykholm, anna.frykholm@su.se för frågor.

Accelerators personal finns på plats för din trygghet och för att säkerställa att rekommendationerna för minskad smittspridning av Covid-19 efterföljs. Antalet besökare är begränsat och vi uppmanar våra besökare att visa omtanke genom att tvätta händerna, följa anvisade markeringar för avstånd och stanna hemma vid sjukdom.

Paneldeltagare

Eva Zetterman är docent och universitetslektor i konst- och bildvetenskap. Hon disputerade vid Göteborgs universitet 2003 med doktorsavhandlingen Frida Kahlos bildspråk – ansikte, kropp & landskap: Representation av nationell identitet

Jessica Sjöholm Skrubbe är docent i konsthistoria vid Stockholms universitet. Hon disputerade vid Uppsala universitet 2007 med avhandlingen Skulptur i folkhemmet. Den offentliga skulpturens institutionalisering, referentialitet och rumsliga situationer

Parasto Backman är lektor i grafisk design på Konstfack och är verksam som grafisk formgivare. Hon sitter även i styrelsen för Konstnärsnämnden och Stockholms Kvinnohistoriska.

Om Anekdot och Bildningspodden

Bildningspodden live på Kulturhuset. Foto: Jens Lasthein

Bildningspodden bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen.

Podcasten är en del av det digitala magasinet Anekdot som är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Om Stockholms Kvinnohistoriska

Stockholms Kvinnohistoriska är ett innovativt museum som verkar i de offentliga och digitala rummen och arbetar för att kvinnors historia och historier undersöks, förvärvas, bevaras, förmedlas och synliggörs publikt.

Stockholms Kvinnohistoriska är en ideell förening vars medlemmar består av en växande skara organisationer: museer, arkiv, akademikerföreningar, historiker och kulturaktörer. Medlemsorganisationerna erbjuder en fantastisk historisk expertis, unika samlingar, lokaler av olika slag och en bred erfarenhet av publika arrangemang.