Capitol Washington. Foto: Getty Museum, Jerome Nelson Wilson, 1870

Demokratin är både lastgammal och högaktuell. Den har sina rötter hos de gamla grekerna på 500-talet före Kristus, men etablerade sig på allvar i sin moderna form först för drygt hundra år sedan. Just nu är demokratin hett omdebatterad och sägs befinna sig i en kris, utmanad av antidemokratiska och populistiska krafter. Hur mår demokratin? Hur har själva idén om folkstyre vuxit fram genom historien? Varför har demokratins historiska kritiker ofta sagt de mest intressanta sakerna om demokratins natur? Och har vår samtid tagit demokratin för given?

Veckans gäster

Gäster i studion är Sofia Näsström och Anders Burman. Sofia Näsström är professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet och aktuell med två böcker om demokrati, Demokrati – en liten bok om ett stort begrepp (Historiska media) och The Spirit of Democracy: Corruption, Disintegration, Renewal på Oxford University Press. Anders Burman är professor i idéhistoria vid Södertörns högskola och aktuell med boken Dissensus. Drömmar och mardrömmar i demokratins idéhistoria på Natur & Kultur.

Om podcasten

Bildningspodden är en del av bildningsmagasinet Anekdot och bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen. Bildningspodden och Anekdot är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet. Inga förkunskaper krävs för att börja lyssna. Finns på anekdot.se och där poddar finns!

Lyssna på avsnittet

Lyssna på avsnitt #129 | Demokrati