Högskoleföreningens pris 2018 för bästa vetenskapliga prestation inom den humanistiska fakulteten tilldelas:

Linn Eikje Ramberg, för avhandlingen ”Mynt er hva mynt gjør. En analyse av norske mynter fra 1100-tallet: produksjon, sirkulasjon og bruk”.

Stipendienämnden vid Humanistiska fakulteten beslutade att nominera Linn Eikje Ramberg till Högskoleföreningen med följande motivering:

"Denna avhandling i arkeologi behandlar ett omfattande och särskilt svårbearbetat skandinaviskt medeltida myntmaterial. Materialet har varit uppmärksammat av forskningen sedan 1800-talet men har först nu kunnat få en genomgripande behandling. Uppgiften har varit svår på grund av de empiriska förutsättningarna: dels rör det sig om ett omfattande bestånd (c:a 7000 mynt uppdelade på 100 fynd) med små och ofta illa präglade mynt, dels ger den komplicerade politiska situationen under perioden liten vägledning för attribuering och datering. Utifrån sin kritiska analys av tidigare forskning har Eikje Ramberg med hjälp av ett brett spektrum av arkeologiska och numismatiska metoder utvecklat ett eget tillvägagångssätt för att på ett stringent vetenskapligt sätt bringa ordning i materialet och etablera en säkrare kronologi. Utöver detta omfattande och mycket noggranna arbete infogas materialet i en bredare historisk och social kontext, där frågor om myntens roll som betalningsmedel kopplas till deras betydelse i komplexa sociala sammanhang i ett framväxande monetärt samhälle. Studien ger därigenom ett väsentligt bidrag till förståelsen av myntens roll, både på ett samhälleligt och på ett individuellt plan, samt till den generella kunskapsutvecklingen inom fackområdet, samtidigt som den även äger relevans för en bredare historisk kunskap om skandinavisk medeltid.

Sammanfattningsvis är Eikje Rambergs avhandling ett imponerande och synnerligen ambitiöst arbete. Studien uppvisar ett stort mått av skärpa, stringens och metodisk medvetenhet. Hon leder dessutom läsaren genom avhandlingen på ett föredömligt vis, såväl rent språkligt som genom det förnämliga bild- och kartmaterialet. Hon väcker kort sagt dessa nästan tusenåriga artefakter till liv på ett sätt som gör att även icke-arkeologer kan följa med i resonemangen."

För mer information om samtliga pristagare klicka här.