Du undervisar inom juridikens område och vill nu utveckla din förmåga att planera, genomföra och utvärdera din undervisning. Du är också nyfiken på hur högskolepedagogisk och ämnesdidaktisk forskning kan omsättas i en undervisnings- och kursutvecklingspraktik inom en utbildningskontext i juridik. Kanske vill du också ha hjälp att identifiera behov av vidare högskolepedagogisk utbildning och utveckling inom ämnet. Du har tidigare högskolepedagogisk utbildning, Universitetslärarutbildning 1 eller motsvarande.
Innehåll och upplägg
Mer specifikt inbegriper kursen reflektion och övningar kring följande teman:
- studentaktivering, inkluderande beredskap för att möta dagens och morgondagens studenter på ett fruktbart sätt
- återkoppling/formativ bedömning, inklusive modeller för att utveckla studentens förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt att fortlöpande stärka sin professionella kompetens
- handledning av examensarbete och större uppsatser
- Strukturerat lärande (lärsekvenser)
- konstruktiv samordning (lärandemål ─ undervisning ─ examination) och utformning av examination inom juridisk undervisning
- kursutveckling; det vill säga att arbeta effektivt med de pedagogiska styrdokumenten för att åstadkomma hållbara strategier för högskolepedagogisk utveckling inom det egna ämnet.
I Undervisningen genomförs i form av seminarier och workshops. Med undantag för den avslutande kursrapporten kommer arbetet i huvudsak att ske under schemalagd tid. Intyg utfärdas efter genomgången kurs. Kursen examineras genom aktiv närvaro vid de olika momenten samt att deltagarna genomför ett antal praktiska övningar samt presenterar och utvärderar resultaten av dessa. Deltagarna ska vidare författa en uppsats i ämnet för kursen. Kursen motsvarar 7,5 hp och bedrivs på kvartsfart.
Schema HT23/VT24
Datum | Tid | Tema | Sal |
9 nov | 9—16 | Introduktionsdag | F-rum* |
15 nov | 10—12 | Återkoppling och handledning | F-rum* |
23 nov | 13—16 | Återkoppling och handledning | F-rum* |
28 nov | 10—12 | Studentaktivering | F-rum* |
12 dec | 10—13 | Studentaktivering | F-rum* |
9 jan | 13—15 | Workshop: Metakognition och portföljmodellen I | Online** |
11 jan | 10—12 | Workshop: Metakognition och portföljmodellen II | Online** |
18 jan | 9—12 | Workshop: Strukturerat lärande: Att använda lärsekvenser i Athena? | Online** |
25 jan | 10—12 | Konstruktiv samordning och kursutveckling | F-rum* |
1 feb | 13—16 | Konstruktiv samordning och kursutveckling | F-rum* |
29 feb | 13—16 | Redovisning av slutrapporter | F-rum* |
Lokal |
*Fakultetsrummet: Juridicum, plan 8 **Online via Zoom |
|
Språk | Kursen ges på svenska. Participants who prefer to use English during the course can do so. | |
Kursledare | Marie Sandström, professor i rättshistoria vid Juridiska institutionen |
Intyg
Deltagare med godkänt resultat på kursen erhåller kursintyg efter genomgången.
Anmälan och anmälningsvillkor
Våra kurser vänder sig i första hand till, och är kostnadsfria, för anställda vid, eller associerade till, Stockholms universitet. När din ansökan har behandlats får du ett meddelande genom bokningssystemet med anvisningar hur du slutför din anmälan. Därefter är din anmälan bindande och vid avhopp senare än två veckor innan kursstart faktureras institutionen med 2000 kronor. Genom din anmälan bekräftar du att ditt deltagande i kursen är förankrad hos prefekt eller motsvarande.
Anmälan till Universitetslärarutbildning 2 JUR ht23/vt24