Vid anställning och befordran av lärare ska ofta pedagogisk skicklighet bedömas. Ibland anlitas särskilt pedagogiskt sakkunniga för denna bedömning. I denna workshop tittar vi närmare på vad ett pedagogiskt sakkunniguppdrag går ut på, vilka kriterier som används och hur ett utlåtande om pedagogisk skicklighet kan se ut.

Under workshopen kommer deltagarna att prova på bedömning av pedagogiska portföljer samt diskutera utformning av sakkunnigutlåtanden. Workshopen ger möjlighet till erfarenhetsutbyte och diskussioner. Vi kommer även att titta närmare på några lärosätens kriterier för pedagogisk skicklighet, såväl för anställning/befordran som pedagogisk meritering.

Innehåll

  • Vad innebär ett sakkunniguppdrag?
  • Kriterier för pedagogisk skicklighet
  • Bedömning av portföljer
  • Utlåtanden om pedagogisk skicklighet

Arrangemanget vänder sig till alla som varit/kommer vara pedagogiskt sakkunniga eller ledamöter i nämnder som handlägger dessa ärenden. OBS! Varje lärarförslagsnämnd och docenturnämnd har tre platser var på workshopen. Deltagandet ska vara förändrat i respektive nämnd. Ange i anmälan vilken nämnd ni kommer ifrån.

Workshopledare: Katarina Winka, Umeå universitet och Thomas Olsson, Lunds tekniska högskola.

Katarina Winka är universitetslektor i biologi och pedagogisk utvecklare vid den universitetspedagogiska enheten vid Umeå universitet. Thomas Olsson är universitetslektor i kemiteknik och pedagogisk utvecklare vid den universitetspedagogiska enheten vid Lunds Tekniska Högskola. Katarina och Thomas har varit drivande i utvecklingen av pedagogiska meriteringsmodeller vid sina respektive lärosäten samt medverkat i utvecklingen av motsvarande modeller vid ytterligare ett antal svenska lärosäten. Både Katarina och Thomas har mångårig erfarenhet av pedagogiska sakkunniguppdrag och utbildning av sökande och bedömare i pedagogiska meriteringssystem.

Arrangemanget är kostnadsfritt.

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL). CeUL arbetar för att stimulera till engagerande och högkvalitativ undervisning på alla nivåer vid Stockholms universitet. CeUL stödjer lärare och institutioner att utveckla undervisning och skapa goda utbildningsmiljöer för att på bästa sätt underlätta studenters lärande.

Anmälan

Anmälan är stängd.