Tid | Tisdag 3 december 2019 : kl 13—16.15 |
Plats/hitta till | Ahlmansalen, Geovetenskapens hus, Svante Arrhenius väg 8-12. |
Tid |
Innehåll |
13—13.10 | Introduktion och välkommen. Klara Bolander Laksov, föreståndare, Centrum för universitetslärarutbildning |
13.10—13.25 | Fungerande lärarlag för att skapa stimulerande lärandemiljöer i juridik. Katrin Lainpelto, Juridiska institutionen Väl fungerande lärarlag är en viktig förutsättning för dels de individuella lärarnas professionella utveckling, dels för studenternas kunskapsinhämtning och studieresultat. Därför ska Juristprogrammets lärare vid Juridiska institutionen under år 2019 arbeta med att stärka samarbetet i de institutionsanknutna lärarnas sociala strukturer. |
13.25—13.40 | Att skapa jämlika förutsättningar för studenter i filosofi. Sara Packalén och Eric Johannesson, Filosofiska institutionen. Filosofiska institutionen genomförde under 2018 kartläggnings- och analysprojektet "Faktabaserad pedagogisk utveckling: Ökad prestationsgrad och jämlikhet". Baserat på resultatet av denna kartläggning arbetar institutionen nu vidare i ett pedagogiskt utvecklingsprojekt för att öka just prestationsgrad och jämlikhet bland sina studenter. |
13.40—13.55 | Samverkan kring utveckling bland lärare på sociologen. Lotta Stern, Sociologiska institutionen. Sociologiska institutionen tar ett nytt grepp kring utveckling av grundutbildning i sociologi. Det pedagogiska utvecklingsprojektet vill skapa förutsättningar för ökat samarbete mellan lärarna och väcka intresse för pedagogisk utveckling. Utmaningen är att skapa en ny grundkurs med ett innehåll som tilltalar både den framtida sociologen och den samhällsintresserade och bildningshungriga som önskar sig en större förståelse av vad sociologi kan erbjuda. |
13.55—14.10 | Gemensam syn på självständiga arbeten i språkdidaktik. Ylva Falk och Katarina Rejman, Institutionen för språkdidaktik. Pedagogiskt utvecklingsprojekt vid Institutionen för språkdidaktik ska öka möjligheterna för studenter på grund- och avancerad nivå att klara kursmålen, men också hjälpa dem att nå en högre nivå i sina självständiga arbeten. Projektet fokuserar bland annat på utveckling av gemensamma kursdokument, till exempel kursplaner, betygskriterier och uppsatsmallar, för att skapa en gemensam grund för bedömning. |
14.10—14.25 | Digital kompetens hos universitetslärare för hållbarhet i utbildningningen. Ola Palm, Matematikämnets- och naturvetenskapsämnenas didaktik. Pedagogiskt utvecklingsprojekt vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik (MND) som syftar till att öka lärarnas kompetens kring användning av digitala verktyg som på ett pedagogiskt sätt stödjer studenter att lära mer. |
14.25—14.45 | Fika |
14.45—15 | Integrering och samsyn kring utbildning trots olika fokus. Gunnar Linder, Institutionen för Asien-, Mellanöstern- och Turkietstudier Pedagogiskt utvecklingsprojekt vid Institutionen för Asien-, Mellanöstern- och Turkietstudier verkar för att involvera lärare i ökat samarbete kring undervisning i språk- och kulturstudier och vill skapa en helhetssyn på utbildningen vid institutionen. Det övergripande målet är transparens, tydlighet och rättssäkerhet för studenterna. |
15—15.15 | Kvinnliga studenters förutsättningar att lyckas i fysikstudier. Emma Wikberg, Fysikum. Pedagogiskt utvecklingsprojekt vid Fysikum fokucerar på att stärka kunskaper kring kvinnliga fysikstudenters förutsättningar, framgång i studierna och upplevelser av den akademiska miljön vid institutionen. Erfarenheterna från projektet ska ligga till grund för framtida kvalitetsstärkande arbete — i alltifrån rekryterings- och samverkansinsatser, till pedagogiskt utvecklingsarbete i bred mening. |
15.15—15.30 | Att bygga broar mellan olika discipliner under samma tak. Elisabeth Corell, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer Det pedagogiska utvecklingsprojektet vid Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer handlar om ökad koordination och kommunikation mellan två parallella pedagogiska utvecklingsprocesser som pågår vid institutionen. |
15.30—15.45 | Formativ bedömning av kandidatuppsatser i engelska. Elisabet Dellming, Engelska institutionen. Pedagogiskt utvecklingsprojekt vid Engelska institutionen där lärarkollegiet kommer att arbeta med att utveckla arbetet med bedömning av kandidatuppsatser i engelskspråkig litteratur. Målet är att diskutera och utforma gemensamma bedömningskriterier/-mallar för att därefter pröva dem i ett pilotprojekt under hösten. |
15.45-16.00 | Skrivkompetens hos studenter i språk. Christine Becker, Slabafinety. Pedagogiskt utvecklingsprojekt där man jobbar med att ta reda på hur studenternas skrivkompetens kan förbättras och utveckla lösningar som passar till språkstudier på grundnivå. Projektet avser språkundervisning i tyska vid Inst. för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska |