Foto: Mirtha Osorio

Adress

Universitetsvägen 10 B, hus B plan 5

Studieplatser

Latinamerikainstitutets bibliotek är ett specialbibliotek för samhällsvetenskaplig forskning och studier om Latinamerika.

Vi har öppet för allmänheten och litteraturen är till hemlån med undantag för referenslitteratur, tidskrifter och viss kurslitteratur.

Här finns tolv studieplatser och två publika datorer, varav en endast kan användas till att söka i bibliotekskatalogen.

Låna

Universitetskortet fungerar som bibliotekskort vid alla bibliotek vid Stockholms universitet. Latinamerikanska institutets biblioteket är en del av universitetet och det är därmed ditt universitetskort som fungerar som lånekort. Här kan du läsa våra lånereglerMer information om lån.

Enhetens samlingar

Samlingarna omfattar mer än 50.000 titlar inom historia, politik, ekonomi, antropologi och övrig samhällsvetenskap. Lånetid för böcker är normalt 28 dagar.

Vi har också latinamerikansk skönlitteratur på originalspråk, samt litteratur om konsthistoria, litteraturvetenskap och musik.

Europeiska avhandlingar, däribland svenska, om Latinamerika kan sökas i databasen REDIAL-Tesis. Nyare avhandlingar kan finnas i fulltext i DiVA.

E-post: bibliotek@lai.su.se

Hitta hit

T-banestation: Universitetet
Roslagsbanan: Universitetet
Buss: 50, 540, 608, 670 samt 676.
Bil: Högra sidan av Roslagsvägen norr om Roslagstull.
Karta