Thaïs Machado Borgues - Universitetslektor, Docent

Lyssna på ⁦‪Aftonbladets Daily (Podd) med programledaren med Olivia Svenson
Gäst: Thaïs Machado Borges, antropolog & universitetslektor (Docent) på #NILAS ⁦‪Nordiska Latinamerikainstitutet vid Stockholms universitet

⁦‪https://play.acast.com/s/aftonbladetdaily/ab-326909

Coronapandemin har exploderat i Brasilien senaste tiden. Över 12 miljoner brasilianare har hittills smittats, över 300 000 av dem har avlidit till följd av viruset och just nu dör över 2 000 personer varje dygn i landet. Sjukvårdssystemet är extremt överbelastat, i delstaten Rio Grande do Sul är till exempel alla intensivvårdsplatser upptagna – och vaccinationsprocessen går långsamt.
Dessutom råder politiskt kaos. President Jair Bolsonaro har varit skeptisk till vaccinen, sagt att folk ska “sluta gnälla” och är nu inne på sin fjärde hälsominister under pandemin. Många brasilianare protesterar samtidigt mot nedstängningar och en kollapsad ekonomi.