Associate professor Tanha Schult, Department of Culture and Aestethics.

Tanja Schult menar att det finns ett behov av att göra avbildningar i form av statyer eller monument. Vi har ett behov av fysiska manifestationer och av att ta platser i bruk. Men innan en staty eller ett monument placeras ut krävs många diskussioner om vem som ska få plats och vad som ska minnas, förklarar Schult i inslaget.

Schult säger också att den traditionella synen på hjälten är förlegad, och att rörelser som drivit samhället framåt kan manifesteras i monument.

Inslaget ligger 6:05 minuter in i programmet.

Varför blir det debatt kring statyer?

Det är bra att det finns en omfattande diskussion om våra offentliga rum ser ut, vem eller vilka får plats och vad har glömts bort, säger Tanja Schult. Diskussionen behöver även handla om vad som behöver rättas till eller möbleras om.

Om just en staty av Greta Thunberg skulle passa i Sverige, säger Schult att vi behöver akta oss för att inte Thunberg ska användas som en symbol för och uppvisning av "svensk godhet".

Mer om Schults forskning

Den 22 april kan du delta i ett seminarium med Tanja Schult, om statyer och monument i demokratier: Monuments and Democracy – a paradox or fruitful combo?

Här kan du läsa mer om Tanja Schults forskning.