Omslaget till boken Paradoxografi: Strindbergs sena verk
Paradoxografi: Strindbergs sena verk av Ulf Olsson, utgiven av Bokförlaget Faethon, 2019.

Om boken

August Strindbergs sena verk skapas av sticket från vad han kallade "motsägelsens tagg". Och för att hela tiden kunna säga emot och tala annorlunda, experimenterar Strindberg med skrivandet: mästerverk som kammarspelen blandas med nonsenspoesi och absurditeter, med utrop och utfall. Ständigt skriver han listor, inventerar, förtecknar, administrerar sig själv och sitt författarskap. Han efterforskar och utreder och med denna blandning av språk och hållningar, av reaktionärt och radikalt, blir han den som pekar fram mot en senare tids litteratur.

Talade om Strindberg i podd

Tidigare i höstas gästade Ulf Olsson tillsammans med Alexandra Borg Bildningspodden i ett samtal om August Strindberg.

Lyssna på avsnittet på det digitala bildningsmagasinet Anekdots hemsida.

Han har också skrivit om Strindberg i Svenskt biografiskt lexikon.

Till texten i Svenskt biografiskt lexikon.

Ulf Olsson
Ulf Olsson, professor emeritus i litteraturvetenskap.

Om Ulf Olsson

Ulf Olsson är professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. Han ägnar sig främst åt modern svensk litteratur, från August Strindberg till Birgitta Trotzig och Lars Norén.

Ulf Olsson har skrivit flera uppmärksammade böcker om August Strindberg – Levande död. Studier i Strindbergs prosa (1996) och Jag blir galen. Strindberg,vansinnet och vetenskapen (2003). Olsson har också skrivit om språkligt våld, och om det amerikanska rockbandet Grateful Dead.

Mer om Ulf Olssons forskning.