Ulf Olsson och Alexandra Borg framför en ljusblå husfasad.
Ulf Olsson och Alexandra Borg.

Tillsammans med Alexandra Borg, lektor och forskare i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet, samtalar han med programledaren Magnus Bremmer.

Om avsnittet

“Litterär gigant. Kvinnohatare. Samhällskritisk smädare. Banbrytande konstnär. PR-geni. Teaterman. Galen ockultist. Amatörkemist. August Strindberg (1849-1912) har många ansikten. Vad stämmer egentligen? Vilka är hans viktigaste bidrag till litteraturhistorien? Varför var han så provokativ? Hur kan vi förstå hans konstnärskap och naturvetenskapliga experiment? Och vem är dagens motsvarighet till Strindberg?”

Lyssna på Bildningspodden här. (extern länk)

Om Ulf Olsson

Ulf Olsson är professor emeritus i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Under våren 2019 var han gästforskare vid Berkeleyuniversitetet, bland annat för att slutarbeta sitt forskningsprojekt om den sene August Strindberg. I höst kommer boken Paradoxografi. Strindbergs sena verk (Bokförlaget Faethon).

Annars fokuserar Olssons forskning främst på modern svensk litteratur, från August Strindberg till Birgitta Trotzig och Lars Norén. Hans senaste bok är dock en engelskspråkig kritisk värdering av den amerikanska rockgruppen Grateful Dead, som utkom 2017. Mer om Ulf Olsson.

Om Bildningspodden

Bildningspodden bjuder varannan vecka på ett timslångt samtal om en historisk person, epok, idéströmning eller ett konstnärligt verk. Några av landets mest kunniga personer ger dig alltifrån den livsnödvändiga baskunskapen till den fördjupande överkursen.

Podcasten är en del av det digitala magasinet Anekdot som är ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet och Kungliga Vitterhetsakademien med syfte att sprida humanistisk, akademisk kunskap till en bred allmänhet.

Till Anekdots hemsida.