Staffan Bergwik
Staffan Bergwik. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

I vilka tider lever vi? Coronakrisen visar att vi lever i en kort och intensiv tid, men samtidigt också i en lång och närmast cirkulär tid. Vi letar tidsramar för att förstå pandemier, miljöproblem och demokratins kris. I sin text på Humtank-bloggen menar Staffan Bergwik att vi klämda mellan det korta och det långa också bör tänka kring samhällsförnyelsens tidsskala.

Till texten på Humtanks hemsida.

Om Staffan Bergwik

Staffan Bergwik är professor i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar på naturvetenskapernas kulturhistoria under 1800- och 1900-talen. Bland hans forskningsintressen finns frågor om vetenskap och media, sinnes- och känslohistoria samt genus och naturvetenskap.

Staffan Bergwik är ansvarig för forskning i idéhistoria vid institutionen. Han undervisar studenter i idéhistoria på alla nivåer.

Mer om Staffan Bergwiks forskning.

20/12, 2019: Bakom bokhyllan #24 – Nobelspecial: Makt, manlighet och marginaler
12/12, 2019: Staffan Bergwik ny professor i idéhistoria