Karin Dirke, docent i idéhistoria vid Stockholms universitet, inleder webbinariet med föreläsningen "Vad är jakt? Om historisk förändring i synen på jakt och vilt". I filmen ser du hela webbinariet och Dirkes del börjar vid 17:30 minuter. Föreläsningen inklusive frågor är ca 25 minuter.

Seminariet gavs den 14 December 2020 på Rovdjurscentret de 5 storas studio i Järvsö och laddades upp på Youtube den 3 februari 2021.

Om Karin Dirke

Karin Dirke är universitetslektor och docent i idéhistoria vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar om människans relation till djur i historien. Det kan till exempel handla om idéer om djurskydd eller 1800-talets diskussioner om stora rovdjur. Karin Dirke undervisar i idéhistoria på alla nivåer vid institutionen. Mer om hennes forskning.

Mer film med Karin Dirke

Se även filmen om kvinno- och djurskyddsrörelsernas överlappande historia.

Mer läsning

4/8 2020: Karin Dirke i DN om hundar