Porträtt av Felix Horb, Stockholms universitets konstsamling, målat av Friedrich Feigl 1909.

Felix Horb kom som flykting till Sverige undan nazismen 1939 och kom så småningom att arbeta vid Stockholms högskola, nuvarande Stockholms universitet, med konstsamlingen på Spökslottet (Schefflerska palatset). Han avled i Stockholm 1958.

Texten fritt tillgänglig online

Gillgrens artikel behandlar Horbs kritiska relation till mer kända konsthistoriker som Max Dvořák, Hans Sedlmayr, och Erwin Panofsky.

Hela artikeln finns fritt tillgänglig på tidskriften Journal of Art Historiographys hemsida.

Om Peter Gillgren

Peter Gillgren är professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han forskar om renässansens och barockens konst, och om konstvetenskaplig teori och ämneshistoria. Han senaste bok kom 2017 och har titeln Siting Michelangelo.

Mer om Peter Gillgrens forskning.