Omslaget till antologin Dance Body Costume
Omslaget till antologin Dance Body Costume, utgiven vid Leipziger Universitätsverlag GmbH und AVA – Akademische Verlagsanstalt GmbH, 2019.

Det är den andra i en serie böcker som är resultaten av workshops organiserade vid Leipzigs universitet. I sju artiklar presenteras forskning inom konstvetenskap, kulturantropologi, musikvetenskap, dansvetenskap och forskning inom scenkostymer.

Fokus sätts på såväl terminologi som metod inom forskning på teater- och dansdräkten. Författarna presenterar studier av ämnen från 1600-talet till 2000-talen.

Frågor som ställs är till exempel: När och hur blev teater- och dansdräkter en synlig del av kulturen? Hur kan relationen mellan dem och visuell konst och mode beskrivas och definieras? Vad säger scenkostymerna om sociala konventioner? Var fann skräddare och designer inspiration till olika typer av roller? Och kan deras arbete berätta något om andra visuella, skriftliga och materiella källor?

Om boken på förlagets hemsida.

Petra Dotlacilova
Petra Dotlačilová.

Om Petra Dotlačilová

Petra Dotlačilová är doktorand i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon är sedan tidigare fil. dr i dansvetenskap, disputerad vid Academy of Performing Arts i Prag. Dotlačilovás avhandlingsprojekt behandlar Louis-René Boquets scenkostymdesign i 1700-talets Frankrike. Hon är också del av forskningsprojektet “Performing Premodernity”, förlagt vid Institutionen för kultur och estetik.