Omslaget till Johan Lundbergs bok När postmodernismen kom till Sverige
Omslaget till Johan Lundbergs bok När postmodernismen kom till Sverige, (2020).

Titeln är När postmodernismen kom till Sverige.

Här skildrar Johan Lundberg debatten om postmodernismen från de första inläggen på kultursidorna under 1980-talet fram till dagens myndigheter och universitet där intersektionalitet, normkritik och postkolonialism är etablerade begrepp. Hur gick det till när lika svårtillgängliga som omstridda idéer kom att utöva ett sådant inflytande?

Boken ges ut vid Timbro förlag.

Intervju i P1

Johan Lundberg intervjuades nyligen om boken i Sveriges radios P1 Kultur, följt av en paneldebatt om postmodernism.

Lyssna på programmet på Sveriges radios hemsida (inslaget kommer 11 minuter och 50 sekunder in i sändningen)

Om Johan Lundberg

Johan Lundberg är docent och lektor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade 1992 med Den andra enkelheten. Studier i Harry Martinsons lyrik 1935-1945.

Johan Lundberg.

Lundberg har skrivit böckerna Ljusets fiender (2013), Det sista museet (2016) och Europas skugga (2017), vilka hålls samman av en i stora stycken kritisk hållning gentemot normer och tendenser inom samtida humaniora.

Johan Lundberg undervisar på flera kurser i litteraturvetenskap och lärarutbildningen vid Institutionen för kultur och estetik.

Mer om Johan Lundbergs forskning

Mer läsning