Jessica Sjöholm Skrubbe
Jessica Sjöholm Skrubbe. Foto: Bildningspodden.se

Hon växte upp i en prästfamilj i Landskrona, förlovade sig och utbildade sig till organist. Så plötsligt bröt hon upp. Flyttlasset gick till Berlin och den moderna avantgardistiska konstens epicentrum. Nell Walden (1887–1975) är en av den svenska konsthistoriens stora doldisar. Som en centralfigur på den expressionistiska tidskiften Der Sturm blev hon en av tidens mest inflytelserika konstsamlare, innan hon själv började odla ett eget konstnärskap. Waldens liv är en fascinerande komplex historia i korsdraget mellan konservatism och avantgardism, tradition och radikalitet.

Jessica Sjöholm Skrubbe är just på väg att avsluta ett längre forskningsprojekt om Nell Walden och tidskriften Der Sturm.

Lyssna på avsnittet i Soundcloud.

Om Bildningspodden

I Bildningspodden kan du höra några av landets ledande forskare i samtal om en historisk person, företeelse, idéströmning eller konstverk. Ämnena kan vara naturligt aktualiserade av något i nyhetsrapporteringen, men de flesta är bara brännande intressanta i sin tidlöshet. Målgruppen är alla nyfikna lyssnare som vill bättra på sin allmänbildning på ett tillgängligt och underhållande sätt.

Bildningspodden produceras av Magnus Bremmer (som disputerade i litteraturvetenskap vid institutionen 2015) och Klas Ekman för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.

Bildningspoddens hemsida.