Avsnittet handlar om att söka till universitetet, vad du kan välja och olika sätt att lägga upp sina studieår. Vi träffar blivande studenter, en studievägledare, och Erik, student vid Institutionen för kultur och estetik.

Han läser masterprogrammet i Kritiska studier och har innan dess bland annat studerat idéhistoria, historia och genusvetenskap. Erik har plockat ihop sin utbildning på grundnivå genom att själv välja och söka olika kurser.

“Glad för insikter jag fått”

När det sedan var dags för honom att läsa ett masterprogram var det den tvärvetenskapliga ansatsen som programmet erbjöd som lockade.

-Jag studerar för att förstå samhället, orättvisor och vad som är fel på världen, säger Erik i podden.

-Jag har väldigt glad för de insikter jag har fått genom den utbildningen jag har läst.

Här kan du lyssna på hela podden:

Om Kritiska studier

Masterprogrammet i Kritiska studier vänder sig till studenter på avancerad nivå som har ett teoretiskt, samtidspolitiskt och estetiskt intresse och som vill jobba ämnesöverskridande utan att för den skull göra avkall på djupa historiska kunskaper i ett specifikt ämne. Programmet startar nästa gång höstterminen 2021, med ansökningsperiod våren 2021.

Till Kritiska studiers hemsida.