Jacob Kimvall
Jacob Kimvall. Foto: Sören Andersson / Stockholms universitet

Det var i augusti 2019 den 30 år gamla graffitimålningen Highway i Rågsveds centrum av misstag delvis målades över med blå färg av en klottersanerare.

Verket anses vara en av världens äldsta graffitimålningar.
–Den har ett konsthistoriskt värde, är full med intressanta tecken från 80-talets graffitiscen, säger Jacob Kimvall bland annat i inslaget.

Lyssna på programmet på Sveriges radios hemsida.

15/8: Jacob Kimvall om graffitimålningen i Rågsved i Aftonbladet TV
2/1: Jacob Kimvall i Artes serie om graffiti
22/1: Jacob Kimvall om graffitin på Berlinmuren i Anekdot

Om Jacob Kimvall

Jacob Kimvall är filosofie doktor i konstvetenskap och lektor vid Institutionen för kultur och estetik. Han disputerade vid Stockholms universitet 2014 på avhandlingen The G-word: virtuosity and violation, negotiating and transforming graffiti. Han forskar bland annat på (konst)institutioner, visuella kulturstudier och graffiti/gatukonst samt på det framväxande forskningsfältet hiphop-studies.

Jacob Kimvall undervisar vid Konstvetenskap I: Visuella studier och inom andra delar av konstvetenskap och curating, till exempel som handledare av kandidat- och masteruppsatser. Mer om Jacob Kimvalls forskning.