Frida Beckman
Frida Beckman.

Det brukar heta att vi lever i postsanningens tid. Att falska nyheter, filterbubblor och allmän värderelativism alltmer definierar vårt samhälle. Med jämna mellanrum dras ”postmodernismen” fram som en bov i dramat. Men vad var egentligen postmodernismen? Det korta svaret är: en konstriktning och en filosofisk tanketradition som växte fram under 60-, 70- och 80-talen och som på olika sätt utmanade föreställningen om givna sanningar. Men vad gick allt egentligen ut på? Hur förhöll sig den postmoderna konsten till den postmoderna teorin? Vilka är de viktigaste postmoderna idéerna? Och vad innebär det egentligen att leva i en postmodern tid?

Tillsammans med Anders Burman, docent i idéhistoria vid Södertörns högskola, reder Frida Beckman ut begreppen.

Lyssna på avsnittet i Soundcloud.

Om Bildningspodden

I Bildningspodden kan du höra några av landets ledande forskare i samtal om en historisk person, företeelse, idéströmning eller konstverk. Ämnena kan vara naturligt aktualiserade av något i nyhetsrapporteringen, men de flesta är bara brännande intressanta i sin tidlöshet. Målgruppen är alla nyfikna lyssnare som vill bättra på sin allmänbildning på ett tillgängligt och underhållande sätt.

Bildningspodden produceras av Magnus Bremmer (som disputerade i litteraturvetenskap vid institutionen 2015) och Klas Ekman för Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet.

Bildningspoddens hemsida.