Pensionär och student

Forskning visar att studier på äldre dagar ökar välmåendet. I SvD 2020-11-01 berättar Lars Hultkvist, som studerar litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om att uppfylla drömmen om att skaffa en fil.kand. i litteraturvetenskap.

Studier kan också ge nytta för samhället på fler sätt än att utbildade personer kommer ut i arbetslivet. "Samhället vinner också på kompetenta och aktiva medborgare", konstaterar Cecilia Bjursell, professor i pedagogik och ledare för Encell, Nationellt centrum för livslångt lärande vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping i samma upplaga av SvD.

Universitetsbiblioteket. Foto: Niklas Björling.

Att plugga för att få en ny karriär

Funderar du på att börja plugga för att byta karriär eller förverkliga en dröm? Då är du i gott sällskap. Vid universitetet läser studenter i alla åldrar. Statistik visar också att allt fler börjar studera efter 40.

Vid Institutionen för kultur och estetik finns dessutom flera kurser och program som fungerar utmärkt som fortbildning eller vidareutbildning för dig som redan är yrkesverksam. Fråga våra studievägledare om du vill veta mer!

Att börja plugga mitt i livet kan innebära avvägningar för ekonomi och livspussel med familj. Johan Andersson, studie- och karriärvägledare vid Stockholms universitet tipsar dig som vill börja plugga mitt i livet eller sent i livet. Här kan du också läsa om vad som gäller för studiemedel.

Läs hos oss i höst

Ansökningsperioden för höstterminen 2021 är öppen 15 mars - 15 april. Sök till våra ämnen senast 15 april.

För att förstå människan genom kultur.